Julia
    Hej ! Jag vill plugga industriell ekonomi och har sökt till Umeå. Jag har även funderat på Linköping men har precis lite under antagningsgränsen. Jag vet inte om jag ska chansa och sätta Linköping som första för att poängen faktiskt kan sänkas.

    Om jag sätter Linköping som första och Umeå som andra , prioriteras jag annorlunda för Umeå då ? Alltså kan någon med något lägre betyg än mig komma in före mig på Umeå för att den personen valt det som första val? För hur fungerar egentligen logaritmen ? Kan folk med lägre betyg som satt en utbildning högre i rang komma in före personen med högre betyg som satt utbildningen lägre ner i rang ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du prioriteras inte lägre för Umeå, om du har sätter Umeå-alternativet som andra-, tredje- eller tredje- eller 12-te alternativet.
    Du bör sätta det alternativet där du helst vill komma in på - som högsta, första alternativet.

    Oavsett hur högt i prioriteringen det alternativet är, så prövas alla endast på hur höga meritvärden de har.
    Du kan få det bekräftat av Antagning.se om du ringer dem - 0771-550720

    Undantag: om AU, alternativt urval, alternativ antagning >> där tester/intervjuer ingår och ofta krävs att man sökt Tidigare än den vanliga ansökningsperioden - då kan kravet ställas att man söker just den utbildning som förstahandsval, om man ska ha chans att bli utvald att deltai AU-urvalet.
    :)
    vänligen och Lycka till!
    Julia SYV