Paul
    Nu när ansökningen till gymnasievalet har börjat har jag en fråga.
    Om två personer har samma betyg och har samma linje på samma skola som första handsval. Vem är det som får platsen då? Handlar det om den som lagt sin preliminära ansökan först eller är det slumpen som avgör?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Paul,

    alla sökande till gymnasiet som lägger in sina val to m sista dagen i Omvalsperioden, prioreiteras exakt likadant. Det är Inte "först-till-kvarn" princien", nej.
    En situation när fler än en sökande konkurrerar om sista platsen och de har exakt samma meriter kan givetvis uppstå. I de fallen väljs den sökande och prioriteras som har de högre betygen i "de rätta kurserna": vilka är de rätta kurserna är det ibland "ganska självklart" och ibland är det den gymnasieskola som man söker till som bestämmer ... exempelvis; två sökande som båda har 175,5 i meritvärde /betygspoäng/ och konkurrerar om sista platsen på Samhällsvetenskapsprogrammet. Sökande nr.1 har endast E i Samhällskunskap, Geografi och Historia ... och sökande nr. 2 har högre betyg än E, ex. D eller C i Samhällskunksap, Geografi och Historia. Då väljs den sökande och prioriteras som har högre betyg i de kurser som är "profil-kurser" på just det programmet.
    Men säg att de två sökande har exakt samma betyg i alla grundskoleämnen. Då kan angagningskansliet köra "utlåttning" /slumpen får avgöra/ eller så görs det "överintag", en extra elev tas in /tanken här är att någon brukar ju ändå hoppa av under första läsåret..../.