Hej Henrietta,

    se info om uppdragsutbildning (som inte är öppen för "vanliga" sökande) med undervisningsspråk Engelska på den här sidan, utb Sjuksköterskeprogrammet på engelska>>

    De ordinarieprogrammen som i Sverige leder till yrke Sjuksköterska - är på svenska. För att kunna jobba som sjuksköterska i Sverige krävs det legitimation och utbildningar till sjuksköterska är därför "standartiserade", dvs det är samma utbildning på olika orter.

     Höstterminen 2017 startar det 25 olika sjuksköterskeutbildningar i Sverige - se här>> men samtliga med undervisningsspråk SVENSKA.

    Med frågor om utbytesår eller möjlighet till utlandspraktik finns inom sjuksköterskeprogrammet - måste jag hänvisa till studievägledare på respektive sjuksköterskeutbildningen. Personligen har jag väldigt svårt att tro att de kan tillåta utlandsk praktik eller skicka på ett utbytesår - detta pga sjuksköterska är ett legitimationsyrke och är därför "standarsutbildning" som ligger till grund (på ren svenska "samma sjuksköterskor ska ha samma utbildning" - det är vad jag tror gäller). Senare, när man vill bygga på sjuksköterskeutbildningen finns det olika vägar att gå, men just den 3-åriga grundutbildningen är nog samma på alla orter.