Josefine
    Hejsan, jag gick ut gymnasiet 2018 med examensbevis, och godkänt i samtliga ämnen. Däremot har jag några få poäng under den linjen jag vill söka på lunds universitet (ekonomi kandidat). Min plan är därför att lägga till matte 4 nu för att få en extra meritpoäng, då jag nu bara har merit från engelska 7 ( dvs en meritpoäng). Min fråga är dock om jag hamnar i urval 1 eller 2 efter att ha läst matte 4 efter gymnasiet? Eller behöver jag utföra en prövning i redan ett godkänt ämne för att hamna i urval 2? Hälsningar Josefine

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Josefin,
    eftersom du redan nu, innan kompletteringar, är behörig - kommer du även i framtiden prövas i BI, direktgruppen, med det meritvärde som du ha idag; Och samtidigt i BII, kompletteringsgruppen, om du genom kompletteringar Höjer ditt meritvärde.
    Hur du höjer, alltså - om det är genom att få betyg i Matte 4 och/eller genom att höja betyg i redan betygsatta kurser - spelar i detta fallet ingen roll. Med det högre meritvärde prövas du, alltså, i BII och samtidigt med det lägre - i BI.
    Har du ett giltigt resultat från högskoleprovet, prövas du samtidigt även i HP-urvalet. Du får, alltså flera chanser att komma in på samma utbildning.