Emi

    Hej, Jag vill plugga sport management- programmet i höst och har lite frågor om i vilken urvalsgrupp jag kommer hamna i. Jag läser just nu på matte 3b på komvux eftersom jag fick F i den kursen på gymnasiet och godkänt matte 3b är ett krävs för att komma in på programmet. Därför undrar jag om jag kommer hamna i urvalsgrupp BI eller BII? Sedan vill jag plugga upp min merit och undrar om är någon skillnad om jag pluggar ett nytt ämne eller pluggar upp ett betyg i ett ämne jag redan läst? Påverkar det urvalsgrupper? Om man pluggar nya ämnen på komvux hur räknar man ut sin merit då?

    • Milla : Har du fått Examensbevis eller Studiebevis när du gick ut gymnasiet?
    • Emi : Ja det har jag
    • Milla : Har du just EXAMENSBEVIS?
    • Milla :

      Det är två helt olika situationer: om du har examensbevis eller om du har studiebevis, därför måste jag vet vilket utbildningsdokument du har.

    • Emi : Jag har examensbevis.
    • Milla : Jag har svarat (nedan) på din fråga.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    eftersom du har examensbevis från gymnasiet, då är kurserna "låsta" för dig och du måste få högre betyg i samma kurser som redan finns i ditt examensbevis för att få högre meritvärde (undantag: i ämnet matematik kan du skaffa dig högre betyg i matematik 1a, än du redan har i matematik 1b; på samma sätt - matte 2a "ersätter" matte 2b).
    Du kommer prövas endast i BII, kompletteringsgruppen - när du söker till en utbildning där du är obehörig utan kompletteringen. Kompletteringen i form av att få godkänt betyg i matte 3b (eftersom den kursen krävs för särskild behörighet och du ej har det i ditt examensbevis från gymnasiet).
    Vad gäller "nya ämnen" så gäller följande: endast betyg i kurser som antingen redan ingår i ditt examensbevis eller i kurser som krävs för behörighet eller i kurser som ger meritpoäng kommer räknas in i ditt meritvärde; inga andra nya kurser eller ämnen kommer påverka ditt meritvärde (du läser de i så fall för att du är intresserad och vill få mer kunskap). Mer studier gör det ofta lättare att få högre resultat på högskoleprovet, så man läser sällan "i onödan", kan man säga, men någon formell påverkan på ditt meritvärde kommer inte "nya ämnen" ge (om de kurserna ej krävs för behörighet och inte ger meritpoäng).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Emi : Funderar på att plugga affärsjuridik eller kommunikation på komvux, är det ämnen som ger meritpoäng?
    • Milla :

      Nej, om meritpoängen kan du läsa på gymnasieguiden.se/reportage/meritpoaeng följande kurser kan ge meritpoäng: engelska 7, moderna språk 3 och 4 samt "högre" mattekurser. Inga andra kurser kan ge några meritpoäng.

    • Emi : Okej, bara så jag har förstått det rätt. Jag kan bara plugga upp ämnena som jag redan läst och inte ex kommunikation för att höja mitt meritvärde? Sedan undrar jag om man får plugga på komvux om man redan har ett godkänt betyg i ämnet?
    • Emi : Juste, att jag också bara kan plugga upp de som ger meritpoäng eller behörighet,
    • Milla : Jag gillar inte uttrycket "plugga upp" för att det kan tolkas på olika sätt. Har man betyg, F är också ett betyg och vill "plugga upp"...? till högre betyg - här spelar det avgörande roll om man har F eller godkänt betyg. Men man kan också tänka så här: "jag har godkända betyg i matematik 1 och 2 och vill PLUGGA UPP , alltså skaffa mig godkänt betyg i matematik 3", då är det ännu en annan situation, att man saknar betyget i den kursen som man vill "plugga upp". Du kan ansöka om vilka kurser som helst på komvux, men att bli antagen är en "annan femma". Komvux tar inte in på de kurser i vilka man redan har godkända betyg. Har man F som betyg, då är det för komvux detsamma som att man "saknar betyg" (man saknar GODKÄNT betyg) och då har man god chans att få plats på kursen men ingen garanti. Det är endast grundskola som är obligatorisk skolform i Sverige. Ofta, men inte alltid, har man ändå goda chanser att läsa på komvux även på gymnasial nivå. I första hand tas man in på de kurser som man saknar godkända betyg i och som samtidigt krävs för behörighet till högre studier. I andra hand kan man tas in på kurser som inte krävs för behörighet men som den sökande ändå, av någon anledning, önskar läsa (t.ex för att få meritpoäng eller för att få mer kunskap och bli bättre förberedd inför högre studier).
    • Milla :

      Komvux är inte skyldig att ta in på gymnasiala kurser men ofta har man god chans att komma in i fall man saknar behörighet till den eftergymnasial utbildning som man vill komma in på.
      Söker man andra kurser, som inte krävs för behörighet, kan man (om man har tur) komma in men här blir det då en fråga om vilka kurser som kommer påverka (höja) ditt meritvärde. De kurser som inte redan ingår i ditt examensbevis räknas in i ditt meritvärde i 2 fall: om en sådan kurs krävs för behörighet eller om den ger meritpoäng. Inga andra nya kurser kommer påverka ditt meritvärde som räknas ut på ditt examensbevis från gymnasiet.
      De "nya kurser" från komvux lyder under samma regler som U-kurser (utökat program) på gymnasiet. U-kurserna som man har i sitt examensbevis från gymnasiet (om man har läst utökat program) räknas in i samma 2 fall: om en sådan kurs krävs för behörighet eller om den ger meritpoäng.

    • Milla : Reglerna är många och ibland också ganska svåra att förstå sig på, det är därför som SYV-en på komvux finns. Boka tid med SYV-en på komvux i den kommunen där du är folkbokförd; ta mig dig dina gymnasiala betyg (kopian på ditt examensbevis); berätta för SYV-en vad ditt mål är. Hen vet i så fall vilka kurser du saknar för behörighet (om du saknar några). Just de kurserna har du störst chans att få studieplats på. Men du får göra ansökan till vilka kurser du vill; ingen kan förbjuda dig att göra ansökan. Ibland skriver folk till oss och påstår att SYV på komvux har sagt att de inte får söka kurser i vilka de redan har godkända betyg i, men, oavsett hur det är formulerat, så menar hen som säger så följande:"komvux får inte ta in på kurser i vilka hen som söker redan har kunskaper som kursen avser att ge"; detta enligt de styrdokumenten som komvux lyder under. Göra ansökan kan alla göra, det kan man inte förbjuda, men man kommer inte bli antagen och detta ej på grund av att SYV-en eller komvux-rektor är "elak" utan för att komvux lyder under många regler och måste följa de bestämmelserna som finns.
    Läs alla kommentarer