Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,
    kika gärna på framtid.se/yrke/front-desk-manager och detta yrke har inga strikta/centrala krav på vilken utbildning som man ska ha.

    Om löner är det extremt svårt att uttala sig vad gäller det här yrket; delvis för att ofta är man som frontdesk-ansvarig anställd hos privata arbetsgivare och löner för privatanställda är inte offentliga uppgifter, så det kan många ggr vara svårt att få fram de uppgifter; och delvis för att det är på så många olika ställen man kan jobba och mycket olika ansvar ingår i de olika "positionerna". Alltså, har vi ingen pålitlig uppgift om lön. Om du själv hittar, var god tipsa oss. Och tack så mycket på förhand!

    En väg att gå är att söka jobb som receptionist och jobba i några år; samtidigt kan man studiera t.ex på distans eller bedriva självstuier.
    En annan väg - är via yrkeshögskoleutbildningar: t.ex de här yh yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/shiftleader-hotel-schartau eller - yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/receptions-konferens-och-housekeepingansvarig