Sofia
    Hej!
    Jag går sam-beteende programmet sista året och ska börja på mitt gymnasiearbete. Det som är svårt just nu är val av ämne då jag vill välja en metod som är relativt enkel att använda. Jag är intresserad av att undersöka exempelvis reklamfilmer/ reklamaffischer/ loggor/ valaffisher, för att underlätta processen i gymnasiearbetet, men också komplettera skrivbordsundersökningen med en annan metod. Det svåra blir nu att hitta en nischad frågeställning som har med mitt program att göra och hur man skulle kunna formulera den. Det finns så många ämnen att välja på så jag vet knappt var jag ska börja. Behöver alla tips jag kan få!
    Tack på förhand
    • Vägledare : vad gäller TEMA och kanske också Frågeställningar, kan SYV ge tips, precis som vilken annan person som helst; SYV är inte expert på gymnasiearbete, men vad gäller METODER är det lärare i respektive ämne eller andra experter man måste söka svar hos.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    frågeställningar måste utgå från Temat för GA och metod väljs utifrån frågeställningar: alltså du vill ju Svara på de frågorna som du ställer i ditt GA och metoden är en väg fram till målet, som är att belysa temat för GA genom att besvara frågeställningar.
    Till exempel kan du göra "översyn" av hur Relkam&Marknadsföring görs för din egen gymnasieskola. Och om det, enligt din mening, kan göras "bättre"; exempelvis kan du be elever på grundskolan och på IM, som är gymnasieväljare, alltså att rösta på olika loggor och bilder som tilltalar de mer än andra och du "blandar" då de befintliga "reklam"-artiklar som din gymnasieskola använder idag och de andra, så du har på förslag och genom att gymnasieväljare röstar och motiverar varför de röstar på det ena alternativet och inte på det andra - kan du dra slutsatser om vad som tilltalar gymnasieväljare och varför. Och du kan också jämföra med hur de vuxna röstar - lärare, vårdnadshavare m.fl. Det kan vara intressant att få fram om olika åldrar tycker olika bra om samma logga, bilder, slogans och reklam-texter eller om det ej finns några större skillnader. Sedan kan man resonera kring det, försöka förklara varför resultatet blev som det blev.
    Ovan är bara ett exempel som jag kunde komma på "på raka arm". Jag är inte expert på reklam, marknadsföring eller gymnasiearbete. SYV-ar är inte det, utan vi kan endast säga våra personliga åsikter inom de områden.
    Temat, frågeställningar och metod för GA måste godkännas av handledare för ditt GA på din gymnasieskola. Du kan komma med ett eller flera förslag och även be handledaren för GA att hen ger sina förslag och/eller exempel på GA som gjordes förr; t.ex kan det finnas Bra Teman för GA inom område som intresserar dig, men som eleverna har förut "misskött", alltså fick F på sina GA, för att de ej belyste temat (lyckades inte svara på frågestälningarna); och du kan kanske med samma tema och även samma frågestälningar göra ett mycket bättre jobb och få godkänt på GA. Det vara bara en tanke... jag vet inte om du kan få fram vilka tidigare GA som ej blivit godkända, men du kan fråga på din skola om det, om du vill.

    Frågor och svar taggade med 'inlämningsuppgift' (3 st.)

    • Ali Reza

      Antal ord hur viktig är det?

      Hej undrar om en inlämnings uppgift (argumenterande text) där i instruktionerna står att texten ska vara på ca 1000 ord, kan bedömas med F om den är på 1350 ord? Alltså hur stränga är lärarna i gymnasiet gällande antal ord i ett text? Texten jag pratar om är i engelska 7 och borde va totalt på...

      Milla : : Hej Ali Reza;som studerande ska man försöka följa lärarens instruktioner så noga man kan. ***Undrar om det är "minst tusen ord" som texten ska vara på, och i så fall är det ingen... Läs hela svaret
    • Julia

      Olika tolkningar av samma inlämningsuppgift?

      Hej! Jag läser SVA3 på komvux just nu, och har precis fått tillbaka "betyget" för första uppdraget (samlingsnamn för flera uppgifter som utgör första inlämningen i kursen). Betyget är egentligen en matris med ämnets kriterierna samt "boxar" för varje betygsnivå (E, C, A) som fylls med grön...

      Anna: : Hej Julia, betygsättningen är lärarens kompetens och en studie- och yrkesvägledare kan inte påverka hur läraren sätter betyg. Även om jag förstår hur du... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga