Elizabeth Amoa
    Jag har nästan alltid undrat om vilken linje man ska läsa för att kunna senare studera för att bli advokat, vissa säger att man kan läsa den humanistiska programmet men jag tänker gå på samhälle. Och vad jag undrar är om man kan välja att bara läsa samhälle och kunna senare läsa juridik eller måste man också välja beteendevetenskap. Jag undrar detta för att jag har valt gymnasium fast gymnasiet har bara samhällskunskap.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elisabeth,

    advokat>> kan man bli om man först läser till jurist>>.

    Man behöver inte läsa juridiska kurser på gymnasienivå för att kunna på högskolenivå läsa till Jurist, för att särskild behörighet till juristprogrammet på högskolenivå är godkända betyg i samhällskunskap 1b och historia 1b. Båda de kurserna läses som obligatoriska på Samhällsvetenskapsprogrammet>>, alla inriktningar. Därför finns det möjlighet att bli behörig på SA, alla inriktninga och för övrigt, i princip på vilket gymnasieprogram som helst.

    Det är höga betyg som krävs, eller högt resultat på högskoleprovet - därför att juristprogrammet på högskolenivå är mycket populärt och som har många sökande med höga betyg.

    Jag tänker också så här: om man är intresserad av juridik, så tror jag att man vill börja läsa juridiska kurser så fort som möjligt och därför väljer läsa Ekonomiprogrammet, inriktning Juridik >>. men behörig till juristprogrammet kan man bli på ett valfritt gymnasieprogram.

    Vänligen

    Julia SYV