Cajsa
    Jag har nyligen tagit studenten från ett ekonomiprogram där jämförelsetalet blev 17.5 totalt med fullt 2.5 poäng i meritvärde i engelska och matematik. Jag har dock inte tillräckligt mycket poäng för vill läsa en utbildning som kräver 18.8 i jämförelsetal. Hur höjer jag mitt jämförelsetal som bäst? Är det enklast att läsa nya kurser 2-4 stycken och höja jämförelsetalet på den vägen eller hur ska jag göra?

    Hamnar jag i en annan intagningsgrupp när man söker in till högskola/universitet om man läser till program eller läser upp? För jag har 17.5 och vid andra intagningen i augusti för linjen så var det dem som kom in på 16.87 vilket är mindre än det jag har, är det värt att plugga upp några betyg och satsa på A i kurserna eller läsa nya kurser och höja jämförelsetalet genom den vägen?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Cajsa!
    Mitt bästa tips för att dig att komma in på en utbildning som har högre antagningskrav än vad du har i merit är att göra högskoleprovet.
    Högskoleprovet kan vara den bästa lösningen på det, speciellt eftersom att du läst mycket matematik och engelska.

    Komvux brukar inte ta in på kurser i vilka man redan har godkända betyg i, men du kan göra prövningar...

    Lycka till!
    Hälsningar
    Melina, SYV

    • : Tänker att om man läser in en helt ny kurs på komvux och höjer jämförelsetalet genom denna väg hamnar jag, om jag tänker rätt, i den gruppen där jag hade mer i jämförelsetal. Borde inte det gå? :)