Elin

    Hej jag vill bli zoolog. jag har då förstått att man måste gå en 3årig utbildning inom biologi med fördjupande kurser inom zoologi. Jag har några frågor, först, hur funkar dessa fördjupande kurser inom zoologi? Är dom "inbakade" i biologi programmet elr måste man själv välja ut och lägga till kurser? elr ingår dom i ett annat biologi program med inriktning zoologi, elr är det så att man måste läsa till dom efter den 3åriga utbildningen

    Jag gick sam eftersom jag då inte hade en aning om vad jag ville göra, jag läste dock till flera kurser för att få en sån "hög" sam-utbildning som möjligt. Så jag har läst ma3b, eng 7 och naturkunskap 2. jag måste såklart läsa kemi, fysik osv för att komma in men vet iaf att min matte är tillräckligt hög för att komma in med. det jag undrar är om naturkunskap 1 och 2 är till någon hjälp? motsvarar det någon typ av biologi elr är den bara helt onödig? valde att läsa till natur för trodde den skulle vara till betydelse i framtiden men vet nu inte om den ens motsvarar någonting?

    ""Grundläggande behörighet, samt Matematik C/3b/3c, Biologi A/1 och Kemi A/1 (områdesbehörighet 12A med undantag för Biologi B/2, Kemi B/2 och Fysik A/1)."" såhär står det kopierat från universitetets hemsida ang biologi utbildningen, sista raden inom parentes vad menar dom med det? om min natur 1 och 2 inte har någon betydelse så tänker jag nog isf läsa upp biologi, kemi och fysik på komvux ist för att gå ett basår i natur för då kommer jag behöva läsa mer ma, och fysik än vad som egentligen behövs för att komma in. tacksam för svar hoppas jag ej va för otydlig

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    I gymnasial kurs naturkunskap 2 ingår Delar av biologi 1, kemi 1 och fysik 1. Endast delar - inte hela kursinnehåll. Det blir lättare för dig att läsa de NOämnena och troligtvis kan du få högre betyg.

    Studie- och yrkesvägledare

    Ang zoologi-kurser på högskolenivå , så kan detta vara olika på olika lärosäten och förändras också över tid: nästa läsår behöver det inte se likadant ut som det gör idag. Prata gärna med studievägledare på biologi-program på de lärosäten där du vill läsa.