Hej Fia,
    din fråga är mycket aktuell. Den 15 januari 2019 öppnar anmälan till vårens högskoleprov. Nu är det ganska kort anmälningsperiod - endast från 15 jan till 1 februari.
    Ännu finns det endast följande begränsningar: HP finns bara på svenska och att man måste kunna legitimera sig med en giltig legitimation på provdagen; man måste komma i tid till provlokalen och följa prov-ledarens anvisningar (ex. får man inte fuska eller störa andra i lokalen).

    Anmälan till HP görs på hogskoleprov.nu och provdagen (den närmaste) är den 6 april 2019. Anmälningskostnad är 450 kr och man kan inte få tillbaka pengarna om man sedan ej vill komma och skriva provet (om man har Läkarintyg som sjukskriver för prov-dagen, kan jag tänka mig att man kanske kan få tillbaka pengarna i så fall... men inte om man har försovit, glömt att komma eller ändrat sig och inte vill längre...).

    Än så länge kan man göra HP hur många ggr som helst och resultat är giltigt i fem år.

    Om du har lust och råd, anmäl dig. Lycka till!
    ANNA