Jamila
    Hej!
    Jag har betyg i kemi 1 då mina utländska blev validerade av antagning.se men har ännu inte fått min utlåtande av UHR skickat hem ännu.. jag vill studer kursen kemi 2 på komvux och har även sökt och blivit ”obehörig” då de vill ha en kopia av orginal betyget med rektors underskrift.. finns det nån möjlig lösning på detta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jamila,

    du kanske kan läsa kemi1 först och kemi 2 sen. På heltid läser du kemi 1 på fem veckor. Om du har mycket goda kunskaper, är det inte alls omöjligt att få betyg snabbare än på fem veckor - i kemi1. Sedan har du betyg i kemi1 och då kan inte komvux säga att du är obehörig att läsa kemi2.

    En annan lösning är att du frågar på komvux om de kan erbjuda dig göra "nivåbedömning" - att kemiläraren kan genom en snabbtest/samtal med dig komma fram till om du har förkunskaper som tyder på att kan klara av att läsa kemi2.

    Sedan återstår det också alternativet att göra prövning i kemi1. Detta kostar 500 kr och kan ta lång tid att genomföra, så du hinner nog få hem värdering av dina betyg innan du får prövningsbetyget, skulle jag tro.

    Att läsa kemi 1 är kanske inte så dumt ändå - eftersom man även tränar svenska språket när man läser med undervisningsspråk svenska. Det är många ggr bra att repetera; även om du kan allt som undervisas i kursen kemi1, så kan du ändå ha nytta av att läsa den (du tränar i alla fall svenska språket).

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp!
    Lycka till!
    ANNA