Hestu

    Hej!

    Jag är utbildad grundskollärare från mitt hemland och även har studerat masterprogram i child studies. Jag har jobbat som förskollärare i 1,5 år på 90%. Skolverket har tagit emot min ansökan om legitimation så jag väntar på beslut från dem.

    Jag är nu mammaledig men jag känner mig sugen att utbilda mig till yrkeslärare inriktning barn och fritidsprogram i HT20.

    Hur ska jag gå tillväga till yrkeslärarutbildning?

    Vänliga hälsningar,

    Hestu

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    För att kunna få legitimation som yrkeslärare behöver du ta examen från yrkeslärarprogrammet som motsvarar studier på tre terminer på heltid -90hp.

    Bedömning om vilka är behöriga till yrkeslärarprogrammet görs av ”externa experter”, du kan ansöka om en sådan bedömning; info om var du ska skicka ansökan finns på hemsidan som berättar om det programmet på det lärosäte där du vill läsa. Det kan vara olika datum för ansökan och lite olika info om vilka uppgifter du behöver skicka in för bedömning, beroende på vilket lärosäte du vill söka läsa yrkeslärarprogrammet på... var yrkeslärarprogrammen ges finns info om på www.studera.nu

    Info om yrket och en del nyttiga länkar finns på www.framtid.se - en sajt med över 2.ooo yrkespresentationer.

    Var yrkeslärare utbildas i Sverige idag: var god se de första ca 10 träffar på https://www.studera.nu/jamfor-utbildning/?q=yrkesl%C3%A4rarutbildningen

    Studie- och yrkesvägledare