Hej Anastasia,

    yrkesutbildningar finns på olika nivåer - och det beror på vad det är för utbildning; vissa finns bara på högskolenivå, ex. Socionom är en Yrkesexamen och den yrkesutbildning får man endast på högskola/universitet,

    men Elektriker - är det yrkesutbildning på Gymnasial nivå, som man kan få på gymnasieskola eller på komvux.

    Du nämner i din fråga "utbildning i inköp" - och sådana utbildningar finns på olika nivåer: på gymnasial nivå, på yrkeshögskolenivå och på högskolenivå; kan också finnas på privata skolor där man själv betalar för att gå kursen.

    Jag vill lägga ett gott ord för YRKESHÖGSKOLEUTBILDNINGAR, ex. https://www.yhguiden.se/utbildning/nbi-nordic-business-institute/inkop-supply-management-malmo

    för att just yh-utbildningar är kända för att ge jobb direkt efter utbildningen.

    Bästa hälsningar

    ANNA