Hej123

    Hej! Jag ska läsa rättsvetenskap med internationell och digital inriktning på örebro universitet. Jag undrar hur möjligheterna är för att jobba som jurist inom ett företag eller bank efter. Alltså vill jag inte jobba inom domstolen, utan mer med kontrakt och finans (så att jag kan jobba internationellt). Efter min rättsvetenskapsexamen funderar jag på att ta en magister i internationell investeringsrätt eller magisterprogram i internationell och europeisk rätt och företagande från uu. Rekommenderar ni denna väg? Och kommer den att funka? Så som det ser ut nu så kommer jag inte in på juristprogrammet och tänkte att en utbildning i rättsvetenskap plus en magister kanske skulle kunna vara mer meriterande än juristprogrammet. Tänker jag rätt baserat på mina mål? Efter magister inom internationell investeringsrätt så får man en LLM (Masters of law) om det är relevent:)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag är allmän studievägledare, alltså "expert på alla yrken och alla utbildningar" vilket är ju omöjligt att vara. Utifrån information i din fråga ser det ut för mig att du tänker rätt men jag är inte expert inom det område. Du får gärna kontakta studievägledare på de institutioner där juridiska utbildningar ges; du får också gärna titta på annonser om lediga jobb (där kan du se vilka kvalifikationer som arbetsgivare efterfrågar).
    Vad gäller att du redan nu valde utbildningar på avancerad nivå, så vill jag påminna om att utbildningsutbud förändras; de utbildningar som finns idag kanske inte finns när det blir dags för dig att söka - de kanske ändrar namn, innehåll, och ges på andra lärosäten än vad som gäller idag. Givetvis förstår jag att du vill planera på lång sikt och det är bra att du gör det men i värsta fall kan det senare visa sig att det du har planerat för inte finns att söka till... så det är bra att du har det i åtanke, tycker jag.

    Studie- och yrkesvägledare