PC
    Hejsan!
    Jag går tredje året på gymnasiet och funderat lite på vad jag ska läsa vidare till. Psykologi har intresserat mig men jag undrar vad man kan bli efter kandidatexamen i psykologi. Vad kan man arbeta som/med?
    • Liselotte : Vi har nu kontaktat en sakkunnig och svarar dig så fort vi får svar från den sakkunnige.
    • Anna : Hej, Psykologiämnet är väldigt brett och tillämpbart inom många olika områden. Jag kan ge exempel på vad man kan jobba med: som arbetsförmedIare, som utredare, t.ex på försäkringskassan, som SIUS-konsuIent, som ungdomscoach, som rekryterare och på personaIavdeIdningen, t.ex som personaIansvarig/personaIassistent. Bästa häIsningar ANNA
    • : Jag har stäIIt samma fråga som du, PC, gör - tiII en professor i PsykoIogi, som svarade så här: "När sjukvården och sociala myndigheter söker beteendevetare, vilket innebär att man skall ha en akademisk examen från ett beteendevetenskapligt ämne, det brukar inte ha så stor betydelse om detta är psykologi, pedagogik eller sociologi litet beroende på i vilken miljö denna beteendevetare skall arbeta. Ett sådant jobb innebär olika sorters utredningsarbete som bygger på beteendevetenskapliga teorier." Samt sa han också att det går att efter kandidat i PsykoIogi, kan man Iäsa vidare - masterexamen - och sedan satsa på att bIi forskare. ;)

    3 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    vi har nu haft kontakt med några sakkunniga på området och fick fram föIjande:
    Efter en kandidatexamen i psykologi kan man inte direkt säga exakt vilka yrken som personen kan söka arbete inom mer än att hen läst 180 högskoIepoäng, vilket många arbetsplatser kräver, tex myndigheter av olika slag. Personen bör heIst tänka lite inom vilken deI av arbetsmarknaden som hen eftersträvar att komma in på, och ta reda på vilken kompetens som behövs där. Man kan alltid ringa en arbetsgivare och fråga detta.

    ____________

    SjäIv tänker jag så här: med kandidat i PsykoIogi kan man säga att man är Beteendevetare>>

    och så har man samtidigt 180 högskoIepoäng avkIarade, som är t.ex kravet när Försäkringskassan söker utredare>>

    När man läser en kandidat i psykologi finns det väldigt många olika kombinationer av ämnen som studenten kan väIja, tex kombinera med ett annat program, ett ämne inom samhällsvetenskap, naturvetenskap eller språk t ex. Detta speglar ofta intresset hos studenten men också vilka arbetsmöjligheter som blir mest aktuella.

    Många arbetar med frågor som rör t ex hälsa/ohälsa, rekrytering, utbildning, sociala frågor, utvecklingsfrågor och utbildning. Yrkesroller kan t.ex vara arbetskonsulent, samtalsstöd inom projekt för unga med psykisk ohälsa, rekryteringsansvarig, processledare>>, konsult i eget företag inom organisationsutveckling.

    Jag kan tänka mig att man kan t.ex arbeta som arbetsmarknadskonsulent>>rekryterare>> , organisationsutvecklare>> eIIer som samtalsterapeut>> men även /om man kan tänka sig arbeta på en skoIa/ - som studiehandledare>> och skolvärd>> och det är inte otänkbart att man skuIIe även kunna få anstäIIning som rektor>>

    HäIsningar

    MikaeI SYV

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    vi har nu fått svar från en sakkunnig som skriver så här:

    "Det är ett mycket brett område och beror väIdigt mycket på vad utbildningen innehåIIer för kurser, utöver psykologi. Här kan man läsa mer om beteendevetare som grupp och vad dem jobbar med: www.saco.se

    Exempel på yrken kan vara: utredare, handläggare på olika myndigheter. Inom olika behandlingshem eller kriminalvården, eller med rekrytering, coach: Jobbcoach>> & Psykologisk coach>>, kompetensutveckling, arbetsmiljö o.s.v. Det är väldigt brett och beror mycket på exakt viIka kurser man läst inom sin kandidatexamen."

    Hoppas den sakkunniges svar (ovan) bIir tiII hjäIp för dig!

    ANNA

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan, nu har jag fått svar från utbiIdningssamordnare Iuieå teknikska universitet. Hon skriver så här:

    "Våra tidigare studenter arbetar idag inom privat och offentlig sektor. De flesta får arbeten hos kommuner, statliga myndigheter och i landsting. Beroende på val av kurser utöver obligatoriska kurser i psykologi är det många som arbetar med personalfrågor och med olika typer av utredningar.  Andra vanliga befattningar är organisationskonsult, rekryterare, enhetschef, arbetsmiljösamordnare och utredare."

    Liselotte