Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    betyget F drar ner ditt jämförelsetal.

    Om du är behörig, deltar du i konkurrensen om utbildningsplats. Även med låga betyg kan man komma in, t.ex i HP-urvalsgruppen (på resultatet av högskoleprovet).

    Det är klart bättre att försöka läsa upp det betyget till i alla fall E. skillanden mellan F och E är densamma som mellan E och A - vad det gälle konkurrenskraft i betyget.

    Det är inte förbjudet att komma in på högskola med F-betyg, men frågan är om du vinner i konkurrensen mot andra som söker samma utbildning?

    VänIigen

    Julia SYV