Martin

    Hej, jag har tre frågor ang. vad som gäller efter 2020. (Jag har fullständigt betyg från gymnasiet som jag gick ut 2012 ((har de äldre betygssystemet om det spelar roll)) och pluggar just nu en kurs på högskola.) * Om jag vill söka en ny högskola/universitet kurs senare och måste ha förkunskap i något ämne som jag inte har just nu (typ Engelska 6, kemi, mm) kan jag då fortfarande komplettera det efter 2020 utan några restriktioner? Eller gäller de nya reglerna bara för personer som inte har grundläggande behörigheter/fullständigt betyg från gymnasiet? * Och i så fall, om jag vill komplettera ett ämne som jag inte har hur gör jag då? Gör jag det via en folkhögskola? Nationella prover? Skulle gärna vilja veta hur det ser ut just nu och kommer se ut efter 2020. * Den tredje frågan gäller något helt annat, kan jag acceptera och gå 2 högskolekurser samtidigt nu till våren 2018? Har hittat två på antagning.se där både är på halvfart. Mvh Martin

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Martin,

    jag svarar på din sista fråga först: du kan läsa två olika halvtidsutbildningar på högskolenivå och t o m mer... Antagning.se kan anta till 150% av studietakt, dvs en utbildning på heltid och en på halvfart eller tre halvtidsutbildningar samtidigt.
    Men det blir upp till dig att se till att du hinner/orkar läsa. Tänk också på att de eventuella föreläsningar och obligatoriska träffar inte krockar med varandra; annars kan det bli svårt. :)

    ***

    Ang. antagning till högskolan. Reglerna har "en tendens" att förändras med jämna mellanrum och ibland också med kort varsel. Det är därför omöjligt att i detalj förklara hur reglerna kommer att se ut om några år. Även om det har bestämts ngt. nu, kan det ändå bli förändringar. Det har förut hänt att pga många Studie- och yrkesvägledare har klagat, så ändrades reglerna med kort varsel. Och sådant kan också hända i framtiden också.
    Att man inte ska kunna komplettera för Särskild behörighet vid ansökan till högskola - kan inte jag tänka mig. Mycket gamla betyg gäller "tillsvidare" och folk går i pension och söker till universitetet och kommer in... känner personligen några fall när folk gick i pension och kom in på universitetet med sina gymnasiala betyg som var ca 50 år gamla. Och skulle de behöva komplettera med någon kurs för Särskild behörighet - så måste möjlighet finnas till det. Troligtvis ska man, precis som idag, kunna komplettera både på komvux, på en folkhögskola och genom självstudier/prövningar. Något annat kan jag inte tänka mig.

    Det där med "förändring i reglerna" - menar du att det efter 1 juli 2020 ej ska bli möjligt att få ett Slutbetyg? eller menar du ngt. annat?

    Vänligen

    ANNA

    • : Tack för svaret, de två delkurserna är inom humanitär områdena så lärarledda lektioner kommer vara få, sorgligt nog. Hehe... :( Tillbaka till frågan, jag blev felinformerad angående de nya reglerna
    • : Så du menar att jag kommer kunna komplettera kurser som tidigare, även efter 2020? (Iallafall från vad vi vet just nu)
    • Anna : Japp! :)