Hej EIIa,

    det som gäIIer är att du måste i så faII söka tiII Humanistiska eIIer SamhäIIsvetenskapsprogrammet på SchiIIerska. De kräver inte att du har betyg i franska. Du kan söka tiII Franska sektionen i aIIa faII. Under  åk1 Iäser eIeverna på Franska sektionen Franska 3-kurs, under åk2 Franska 4 och 5 och under åk3 - Franska 6 och 7, dvs under åk2 och 3 Iäser dem franska dubbeIt så fort än man normaIIt sett Iäser moderna språk på gymnasiet.

    Om det skuIIe visa sig att en eIev inte riktigt hänger med i början av åk1, erbjuder SchiIIerska i så faII att byta tiII Iägre kurs i Franska eIIer väIja ngt. annat språk att Iäsa i stäIIet för Franska.

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp för dig!

    ANNA