Peter
    Hej!
    Hösten 2016 börjar jag gymnasiet och kommer på programmet jag väljer att läsa kurser i språk. Just nu i åk 9 läser jag franska som Moderna Språk (sk. B-språk), samt tyska som Elevens Val (sk. C-språk). Min fråga är om jag, förutsatt att jag har de nödvändiga kunskaperna, kan läsa tyska, alltså mitt C-språk, på den nivå som om jag läst tyska som B-språk i grundskolan när jag börjar gymnasiet. Och i så fall, hur gör jag?

    Mvh
    Peter Eldegaard

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Peter!

    De flesta gymnasieskolor erbjuder tyska, franska och spanska som Moderna språk, men det är bra att på förhand fråga om behörig lärare i Tyska finns på den gymnasieskola, som du söker till i första hand. Numera är det bara Behöriga lärare som får sätta betyg och i fall en behörig lärare inte går att få tag på, kanske vissa språk inte kommer att erbjudas läsa. Det är första frågan

    Nästa fråga är - om dina förkunskaper i tyska, om de räcker för att kunna böjar läsa Tyska 3 på gymnasiet. De förkunskaper som krävs är att man kan så mycket tyska som motsvarar Tyska 2 - godkänt betyg. De kunskaper brukar man ha om man har läst tyska på grundskolan i 3 eller 4 år, dvs från åk6 eller 7 och hela vägen genom 8-an och 9-an. Prata med din lärare i tyska och fråga om hen anser att du kommer att ha tillräckliga förkunskaper.

    Om undervisning i Tyska som Moderna språk kommer att bedrivas på din gymnaisieskola och du har tillräckliga förkunskaper, ser jag ingen anledning till varför du inte skulle kunna läsa tyska 3 (och senare eventuellt även tyska 4) på gymnasiet.

    Den formella ansökan om vilket språk du läser på gymnaiset gör du först när du lägger in ditt gymnasietval och skickar in till Antagningskansliet. Det är dock mer som ett Önskemål, vi vet ju ännu inte om du kommer in på just det alternativet till gymnasiet. Senare om du kommer in på det sökta alternativet, löser man val av Moderna språk på skolan lokalt. Det är i början av läsåret ofta fortfarande är möjligt att ändra sig och t.ex. välja läsa ett helt nytt språk, nybörjarspråk - t.ex. Spanska 1.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA