Whitney
    Hej, mitt namn är Whitney och jag läser Vård och Omsorgsprogrammet andra året i rad i gymnasiet. Om jag skulle vilja läsa kriminologi programmet till/på universitet/högskolan, vad bör jag då göra för att bli behörig? Vilka ämnen behöver jag då välja/lägga till?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Whitney,

    se på studera.nu>> att det finns många olika kurser och program inom Kriminologi. Vilken/vilka av dem du vill bli behörig till?

    För alla högskoIeutbildningar behöver man för Grundläggande behörighet ha godkända betyg i svenska 2,3 och i engelska 6.

    Sedan är de olika vilka kurser man behöver ha godkända betyg i För Särskild Behörighet. för att veta vilken särskild behörighet du behöver, hitta den utbildningen på www.studera.nu på högskola som du vill söka i första hand och se vad SärskiId behörighet är.

    Jag vill också tipsa om Yrkeshögskola där man kan läsa till Paralegal>> - se exempel på Yrkeshögskoleutbildningar som utbildar till Paralegal här>>

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    KriminoIogiprogrammet i Örebro>> kräver Samhällskunskap 1b (eller 1a2 och 1a1) och Matte 2, men Kandidatprogram i Kriminologi i Lund>> kräver inte matte 2, det är alltså Olika kurser som krävs till de olika högskoleutbiIdningar på Olika orter.

    Även inom Yrkeshögskolan kan samma utbildning /eller utbildning med samma namn/ kräva olika kurser för behörighet. Det som är gemensamt för alla Yrkeshögskoleutbildningar - att de inte kräver Grundlägande behörighet, dvs man behöver inte alltid ha godkända betyg i svenska 2,3 och eng6, och att de också kan göra Undantag och ta in obehöriga.