Tim
    Hej!

    Jag har talat med en SYV på komvux och det var väldigt flummigt, hon började stryka massa poäng från mitt gamla betyg. Trodde att jag endast skulle behöva ca 700p som fattades för fullständigt slutbetyg. Hon la upp en plan för mig att läsa till en teknisk examen vilket även innefattade ett gymnasiearbete, som jag tidigare gjort men måste göra om. Kan ni kika på mitt betyg och kolla över mina möjligheter?

    Betyget är uppladdat via imgur.
    http://imgur.com/a/hm5QF

    Jag är endast ute efter att få behörighet till universitet studier (förstår även att det finns särskild behörighet).

    Tack på förhand.
    • Julia : Jag kan inte se att det står SLUTBETYG eller Samlat betygsdokument som rubrik på dokumentet. Det är viktigt att veta vad det är. Om det är ett SLUTBETYG, då kan du inte få ett nytt slutbetyg, för du redan har ett. Varför det kan vara ett slutbetyg, är för att du har Betyg i 2500 poäng och F är också betyg.
    • : Jaha, detta är ett slutbetyg, står så i originalet :) Då är alltså mitt enda alternativ att läsa till en examen.
    • Mikael : Om det är ett SLUTBETYG, då behöver du bara läsa upp från IG - vissa kurser. Jag ska nu skriva ett nytt svar till dig, eller Utöka mitt tidigare svar till dig.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Tim,

    jag har kikat på dina betyg och jag tycker att det kanske är bäst att göra så som SYV-en på komvux har föreslagit, jag håller, alltså med din SYV på komvux!

    Detta för att du har endast "G" i betyg och endast i 1650 poäng godkända, resten är IG.

    Förmellt sett så kan du nu innan årsskiftet ta ut ett Slutbetyg - med ganska många IG betyg i så fall. Det Slutbetyget kommer inte att ge dig grundläggnade behörighet till högskolestuier, men du låser in dina betyg i det slutbetyget - och behöver i fortsättningen läsa upp MOTSVARANDE KURSER, då kan alltså inte i framtiden "avvika" från den kurssammansättningen som kommer att finnas i ditt Slutbetyg. Men det Slutbetyget du kommer att få nu är mer eller mindre "värdelös", tyvärr, skulle jag säga... och det säger jag för att hjälpa dig inte för att göra dig ledsen. jag hoppas du förstår det.

    Vad ska man med ett Slutbetyg som inte ger behörighet till högskolestudier? Du kan givetvis senare läsa upp kurser, men då är det inte fria kurser, utan exakt de "motsvarande kurser" som är "låsta" i ditt slutbetyg. Alla gamla kurser har, dessutom, inte motsvarande kurser. Och finns det inte en motsvarande kurs, då kan man över huvudet taget inte höja betyg, utan man får "dras" med det lägre betyget för all framtid, tyvärr.

    Att få ett Slutbetyg som Ger behörighet till högskolestudier hinner du nu inte. Detta pga du behöver minst 500 godkända poäng till. Kurser motsvarande 500 gymnasiala poäng läser man på heltid under 25 veckor. Nu är det endast 9 veckor kvar innan möjlighet att få ut ett Slutbetyg upphör helt.

    Men om vi säger att du gör prövningar i fem st. 500 poängskurser och får godkända betyg och hinner få ut ett Slutbetyg som ger dig behörighet till högksolestudier. Det är i så fall lite bättre... men med det låga meritvärde som du har - men endast G i de flesta kurser, kommer du in endast på de högskoleutbildningar där det står tomma platser, eller om du får högt resultat på högskoleprovet - kan du komma in på attraktiva utbildningar, så klart. :)

    Men hur ska du hinna göra prövningar i 5 kurser så att du hinner få betyg och även få ut ditt Slutbetyg? Varje prövning kostar 500 kr, men det kanske är ett mindre problem i sammanhanget. Anmälan till prövning brukar man behöva göra minst 3-4 veckor innan prövningstillfälle. Och nu är det Lucia, Jul och Nyår - som nalkas. Lärarna ska ha mycket ledighet i december. Det är tveksamt om du kan nu anmäla dig till någon prövning som äger rum innan årssiftet.

    Sammanfattning:
    Du kan innan 1 jan 2017 få ut ett Slutbetyg, men det slutbetyget kommer inte att ge dig grundläggande behörighet till högskolestudier.

    För att få ett Slutbetyg som Ger behörighet till högskolestudier fattas det minst 500 godkända poäng (= studier på heltid i 25 veckor).

    Om du låser dina kurser i ett Slutbetyg, måste du "dras" med de kurserna och de betygen för all framtid. Du kommer att ha lågt meritvärde.

    Den enda fördelen som ev. finns med att ta ut ett slutbetyg nu, innan 1 jan2017 är att i fall du får högt resultat på högskoleprovet och ska med det kunna komma in på högskola. Ta i så fall in IG i Engelska B in i Slutbetyget. detta för att du kommer behöva - hur som helst - läsa eller göra prövning i Eng6 /motsvarande kurs till engB/. Du ska också behöva läsa eller göra prövning även i Svenska 3.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte
    • : Okej Tack för snabbt svar! Det var ju trist, får sikta på ett examenbevis, synd att jag inte fick ta med mig alla kurser jag var godkänd i..
    • Mikael : Probemet är att alla gamla kurser inte har motsvarighet - i de nya kurser. Det är rätt så krångligt! :)
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Jag instämmer i att ditt slutbetyg kommer inte vara så mycket att "hänga i granen" dvs inte så mycket att ha. Jag vill också råda dig att läsa mot examensbevis i stället.

    Eftersom du svarade att du fick ett SLUTBETYG, vilket inte syns på det dokumentet som du ladda de upp, och för att du även svarar att du är endast "ute efter" att få grundläggande behörighet, då har jag två förslag.

    Förslag nr.1 - sök på reell kompetens, om du har arbetat i minst 3 år efter det att du fyllde 19 år - se info på den här sidan>>

    Förslag nr.2 - läs upp från IG - motsvarande kurser, så att du endast har 250 IG kvar + att du måste tvunget få godkända betyg i Engelska 6 (gammal kurs engB) och i Svenska 3, en 100 poängskurs - som du får ha utöver ditt Slutbetyg.

    Om du hann läsa upp kurser i ditt slutbetyg så att du fick Grundäggande behörighet INNAN 1 JAN 2017, då slapp du läsa Svenska 3 och du kunde också slippa få godkänt betyg i engB /eller eng 6/ men eftersom du inte hinner uppnå grundläggande behörighet innan 1 jan 2017 - i alla fall tror inte jag att du kan hinna för att det är för många poäng som du måste läsa upp, då blir du tvungen att även få godkända betyg /E eller högre betyg/ även i Eng6 och i Svenska 3.

    Hälsningar och lycka till!

    Mikael SYV

    • : Yes det vet jag, därför jag bara var ute efter att få grundläggande behöriget, kommer att söka in med mitt HP resultat. Tack för svar.
    • Mikael : Jag har nu också utökat mitt tidigare svar, se ovan. :)
    • : Förslag nr.1 verkar ju toppen! Uppfyller alla kraven och utbildningen jag är intresserad av är relevant till det jobb jag har haft i 5 år! Ska kika vidare på det. Tack så hemskt mycket :)
    • Mikael : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer