Johanna
    Sedan jag tog studenten för några år sedan har jag funderat över vilket yrke jag ska välja. Jag vill bli författare, fotograf, illustratör och filmregissör - helst allihop! Jag har testat på samtliga yrken i mindre skala och trivs i alla roller. Jag har även kollat upp vilka utbildningar som finns, men om alla val känns precis lika rätt, hur ska jag då välja? Hjälp!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Johanna,

    om du söker till alla utbiIdningar som du är intresserad av - kan du se sedan var du kom in. Om du kommer in på fIer än ett alternativ, då har du vaImöjIighet. Innan du fick utbiIdningspIats, vet du inte viIken eller viIka utbildningar du får plats på. Det är konkurrens om utbiIdningspIatser och många ggr måste man både konkurrera med sina betyg och även göra antagningsprover, sedan bedömer juryn vem är bättre på prov ... Du är säkert jätteduktig, men det är de andra som söker samma utbildning, kanske också. Så - mitt råd tiII dig är att du söker aIIa de utbiIdningar som du är intresserad av. Sedan kan du höra av dig om du får pIats på fIer än en utbiIdning, så ska vi försöka hjäIpa dig väIja bIand erbjudna studiepIatser.

    Bästa häIsningar

    ANNA

    • : Tack så mycket för svaret! Det kan bli svårt att ansöka till alla utbildningarna, då det är väldigt omfattande arbetsprov, men jag får väl försöka.
    • Liselotte : För varje arbetsprov du gör, bIir du ännu duktigare! Du kan också samIa dem i din "prestationsportfoIio" och kan använda sen när du söker jobb eIIer vidare utbiIdningar. Sök så många utbiidningar du orkar och hinner! och Iycka tiII!
    • : Det är sant - det är väldigt bra övning att göra arbetsprover! :) Men om det är så att jag kommer in på två utbildningar, t.ex. film och skriva, hur ska jag då göra för att välja en?
    • Daniel : När du får plats på två utbildningar, kan du höra av dig igen och vi ska försöka hjälpa dig, bolla idéer ... om vilken av de 2 utb. du väljer. iband kan man läsa båda samtidigt - om en av dem är t.ex på distans... Sällan börjar de samtidigt, och då kan man börja på den första och hoppas att man trivs så bra att man ej vill sluta och byta till den andra utbildningen. Kanske kan du få "anstånd" på en av utbildningar och läsa den senare, efter den första utb är slut? :)
    Läs alla kommentarer