Lisa
    Hej!

    Jag är en 22 årig tjej som inte har gjord klart gymnasiet på grund av psykisk sjukdom. Jag har inte gjord klar ÅK3 fast jag försökte göra klart den i 2 år.

    Nu är det så att jag inte tycker om kursen jag gjorde då den känns helt fel. Jag pluggade media i 2 år och skulle gärna vilja byta till något i kosmetik istället. Går det att börja om på ett nytt gymnasium? Jag vet inte vart jag ska börja eller tar vägen då det känns att jag inte kan göra något alls då jag vill byta kurs. Går det att plugga detta ämne i komvux eller någon annanstans där man inte behöver betala 10 000+ kronor? ?

    • : Vet du vilket yrke du är intresserad av? Titta på t.ex Maskör på www.framtid.se och det kan nog gå att hitta gratisutbildning till maskör på högskolenivå.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hejsan,

    beklagar att du inte kunde avsIuta dina gymnasiala studier pga sjukdom.

    Det förslaget du fick i en kommentar tycker jag är bra. Skulle du vara intresserad av att bli Maskör? till maskör kan det gå det att hitta kostnadsfria utbildningar.

    Däremot utbildningar till Sminkör>> brukar vara svårt att hitta, om man inte är beredd att betala för utbildningen "ur egen ficka".

    Ett annat yrke som kanske är av intresse för dig är hudterapeut>>

    Titta gärna även på andra yrken på www.framtid.se

    Mitt försIag går ut på att hitta så många olika yrken som möjligt som intresserar dig och prioritera vad du vill satsa på i första hand, i andra hand och så vidare... sedan om du inte hittar info om hur man utbildar sig - var god hör av dig igen.

    Om du vill kompIettera dina tidigare gymnasiala studier, boka tid med Studie- och yrkesvägIedare på komvx i din kommun, där du är foIkbokförd - för att göra en studiepIan, baserad på de betygen du redan har.

    Ha de bäst!

    Daniel SYV