hannah
    Hej!
    Det är såhär att jag har tänkt läsa till receptarieprogrammet, men efter det så vill jag även läsa till masterprogrammet i farmaci för att få apotekarexamen. Men jag undrar när man ska söka till masterprogrammet i farmaci, vilka betyg är det då dom kollar på? e de samma betyg man hade i gymnasiet och på högskoleprovet eller tittar de på vad man har fått efter receptarieprogrammet?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hannah!

    Som det är nu, så tittar man på antal godkända högskolepoäng, när man söker till masterprogrammet efter Receptarieprogrammet.

    Receptarieprogrammet är på 180 högskolepoäng. Vid den senaste antagnigen till master i farmaci, kom de sökande in som hade 270 högskolepoäng (dvs 90 hp fler än de som läses på Receptarieprogrammet).

    Det finns två sätt att få de där extra högskolepoängen: läsa flera högskolekurser efter Receptarieprogrammet eller läsa extra kurser samtidigt som man läser på Receptarieprogrammet.

    Det är tillåtet att läsa upp till 45 högskolepoäng per termin (= 150% av studietakt). På heltid läser man 30 hp per termin men vissa studerande läser kurser (fristående kurser) vid sidan av programmet (på kvällstid eller på distans).

    Formellt sett, spelar det ingen roll i vilka högskolekurser (utöver Receptarieprogrammet) som man har godkända betyg i. Man kan, alltså, läsa språk, musik, dans, biologi eller vilka andra kurser som helst.

    I praktiken läser de flesta de kurser som ligger "i linje" med farmakologi, medicin, hälsa, kemi eller liknande. Detta för att man är intresserad av de ämnena, antar jag.

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte