Alma

    Hej jag undrar hur jag ska gör när jag ska skriva in i min gymnasieansökan att jag vill byta språk. Från franska som jag läst sen 6:an till spanska till gymnasiet. Det här med att det står 1 på vissa moderna språk och 3 på andra på gyantagningen fattar ingenting. vill läsa sam-beteende finns det för och nackdelar med att byta språk svar gärna snabbt ska ju skicka in ansökan nästa vecka.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej AIma,

    moderna språk 1 är NYBÖRJARKURS, för den som inte har förkunskaper.

    moderna språk 3 är det för dem som har studerat samma språk på grundskoIan. Så- om du viII börja med Spanska, som du inte har Iäst på grundskoIan, väIjer du Spanska 1 i så faII.

    För- och nackdeIar... jo, om du får godkänt betyg i moderna språk 3 - får du 0.5 i merit /extrapoäng som ger fördeIar i konkurrensen om utbiIdningspIats på högskoIeutbiIdning/. För moderna språk 4 får du 1.0 i merit. SammanIagt för moderna språk 3och4 kan man få 1,5 i merit viIken ger stora fördeIar i konkurrensen om pIats på högskoIeutbiIdning.

    Du kan se info om meritpoäng på GymnasieGuiden.se<<<

    Mvh Peter syv

    • : tack för ditt svar!
    • : Förstår jag dig rätt om jag då väljer nybörjar spanska på gymnasiet. Får jag inga poäng när jag söker till högskola?
    • Peter : du får inte de Extra poängen. du får Vanliga poäng. Men inte MERITPOÄNG. klicka på länken i mitt svar - läs om meritpoäng på GymnasieGuiden - där förklaras vad MERITPOÄNGEN är.