Alva
    Hej!
    Jag går nu i 9:an vilket leder till mycket tankar ang. Gymnasieval mm. Jag har de senaste åren varit inställd på att välja Estet Musik, men har på senare tid börjat tveka. Jag har insett att NA natur skulle passa bättre då jag har ett stort intresse av NO-ämnen, framförallt Fysik, och skulle gärna jobba med det i framtiden. Det som oroar mig är om mina betyg är tillräckligt bra eller inte. Jag räknade ut att mitt meritvärde förra terminen (dvs VT åk 8) var 265 och jag är hoppfull om att det blir högre i år. Förra terminen fick jag B i Fysik och Biologi, C i Kemi, men bara E i Matematik. Jag ska verkligen jobba på att höja mig i Matten till åtminstone ett C, men jag ändå orolig om det räcker till, så att säga.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alva!

    Det är bra att du är beredd att satsa på matematiken! Jag kan rekommendera www.matteboken.se och att du även ser på Mattecentrums hemsida>> om någon Räknestuga finns i närheten av dig, där man gratis får hjälp med matten.

    Att komma in på Naturvetenskapsprogrammet är första steget, sedan måste man också klara av studier på NA. Det är inte alla som gör det. Avhopp från NA (ofta genom byte till andra program) sker oftast på grund av det är för tufft att läsa det snabba spåret i matten (c-spåret) i snabb takt. Andra orsaker kan vara att man inte "pallar" fysik eller kemi - studier. Ännu en orsak är att man inte hinner med alla läxor och har inte någon fritid (upplever man) och inte hinner med sina hobby och kompisar, känner sig för stressad eller att man upplever att man bara hinner läsa så pass mycket att man får E-betyg, men inte högre. Och så tänker man "Vad ska jag göra med bara E betyg efter gymnasiet?" Man tänker också: jag lär mig inte ngt. yrke på gymnasiet och med "bara E i betyg" kommer jag inte kunna konkurrera om plats på högskolan, och vad ska jag då göra efter gymnasiet? ... På grund av de anledningar byter man från naturvetenskapsprogrammet till andra program, ofta till samhällsvetenskapsprogrammet, ekonomi eller till ett yrkesprogram.

    Att jobba med fysik kan man på sikt även efter ett yrkesprogram. Man behöver alltså inte nödvändigtvis läsa på ett Naturvetenskapsprogrammet. Man kan t.ex läsa på Industritekniska eller på El- och energiprogrammet, skaffa sig ett yrke och sedan komplettera på komvux under ett år - och komma in på högskoleutbildning sen. Det är också en framkomlig väg och faktiskt en väg som jag tycker du kan titta närmare på. Det finns ganska många fördelar i att läsa på ett yrkesprogram:

    - man skaffar sig ett yrke och kan faktiskt jobba ett år eller två direkt efter gymnasiet, innan man sen läser vidare;

    - man kan läsa som Lärling >> och få Lärlingsersättning (för närvarande 1000 kr extra i månaden) och samtidigt bekanta sig med arbetslivet på så sätt att man läser yrkeskurserna på en arbetsplats;

    Om du är intresserad av fysik, rekommenderar jag att du kikar extra noga på yrkena: Fysiker>>, Sjukhusfysiker>>, Ämneslärare>> (då tänker jag på lärare i Fysik i första hand); Meteorolog>>, Astronom>> och Rymddesigner>>

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    Lycka till med dina studier!

    ANNA