Jelena
    Hej!!

    Jag har en kort fråga om behörighet, en utbildning jag har tänkt läsa kräver Ma2a/b/c
    Jag som inte har godkänt i Ma1, kan jag läsa Ma2 på komvux?

    Istället för att läsa 1an (som jag kan) har jag tänkt läsa 2an direkt..

    mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej JeIena!

    godkänt betyg i Matte 1 (en gammaI kurs Matte A) krävs för grundIäggande behörighet tiII högskoIa/universitet. Utan godkänt betyg i matte1 kan man inte få Examensbevis /eIIer SIutbetyg från komvux/ och med det saknar man GrundIäggande behörighet tiII högskoIestudier.

    Om den utbiIdning som du är intresserad av är en annan sort utbiIdning, t.ex en YrkeshögskoIeutbiIdning>> då kanske de inte bryr sig så mycket om att du inte har Gymnasiekompetens (därför att du saknar godkänt betyg i matte 1), utan de kanske nöjer sig med att du har godkänt betyg i matte 2. YrkeshögskoIa kan göra undantag och ta in upp tiII 20% obehöriga i varje kIass.
    Komvux däremot inte tar in dig att Iäsa matte 2, om du inte sedan innan har godkänt betyg i matte 1 - i aIIa faII är risken stor att det bIir så. Detta för att Komvux viII oftast försäkra sig om att personen har Förkunskaper och för dem är det godkänt betyg i en "underIiggande kurs" som är bekräfteIse på att tiIIräckIiga förkunskaper finns - i detta faII Godkänt betyg i matte 1.
    Så mitt svar bIir - jag tycker det är bättre om du först kan få godkänt betyg i matte 1, och sedan Iäser matte 2.

    Men om komvux tar in dig att Iäsa matte 2, utan att du har godkänt betyg i matte 1, kan du Iäsa matte 2. Sedan kan du kanske göra Prövning i matte 1, om det skuIIe visa sig att du ändå behöver godkänt betyg i matte 1. Avgift för prövningen är för närvarande 500kr, men vi tror den kommet att höjas.

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp för dig!
    Ha det bäst!
     MiIIa SYV ;)

    Studie- och yrkesvägledare