Milla SYV på FrågaSYV

    Gymnasiet är frivilligt att gå på, och även om man får utbildningsplats kan man tacka Nej. Konsekvenser är att man inte har någon sysselsättning eller inkomst. Det finns inte ngn "ansökan till sabbatsår", man låter bara bli att söka till gymnasiet ....

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Går det då igen att söka in till gymnasiet, ett år senare? Hur gör man då?
    • Anna : Det går att söka till gymnasiet t o m det året man fyller 19 år. Man kontaktar gymnasieantagningen och får inoggningsuppgifter till ansökningssida och gör sin ansökan.
    • : Tack så mycket!
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    om man inte vet vilket Antagningskansli man tillhör, är det lätt att hitta på www.antagningskanslier.se & det går oftast att få hjälp av sin "gamla SYV" som man hade på grundskolan förut. I många städer /speciellt större städer/ finns det "vägledningscentra" där ungdomar kan få hjälp av en SYV, bl a med att göra ansökan tiII gymnasiet.

    Bästa hälsningar

    ANNA