Ellen
    Hej! Jag fick F i matte och idrott höstterminen 2015. Ska snart söka till gymnasiet och är hur orolig som helst. Är det dem betygen som avgör om man kommer in eller ej? Vill för övrigt gå på en yrkeslinje stylist tror jag. Har verkligen extremt svårt med matte.. Men hoppas att bli godkänt i både matte och idrott när jag går ut 9an, sen undrar jag också om man kan komma in på stylist även med ett F i matte?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Ellen!

    Matte är viktigare än Idrott. Med F i Idrott kan du komma in på gymansiets nationella program men ej i F i Matte. Om du tittar på vilken behörighet som krävs för att komma in på gymnasiets nationella program, ser du att godkänt betyg i svenska/svenska som andraspråk, engelska och matematik krävs alltid.

    Det är betyg från vårterminen i åk9, det vill säga det betyget du får i slutet av maj, som verkligen gäller.

    Att du har svårt för matte kan ha olika orsaker. Skulle det visa sig att du till exempel har Dyskalkyli (svårighet att hantera siffror), då behöver du hjälp av speciallärare/specialpedagog.

    Din grundskola borde ha erbjudit dig hjälp - som finns i olika former: bland annat Reducerad stuieplan (Anpassad studiegång), vilket innebär att man tar bort något eller några ämnen under resten av läsåret för att du ska ha mer tid och energi för att ägna åt matten.

    En annan sak/hjälp som din skola kan erbjuda dig är undervisning i små grupper eller med speciallärare (individuellt).

    Utredning om du har dyskalkyli eller ej är det Speciallärare/specialpedagog som gör.

    Om du inte har blivit erbjuden någon hjälp i matten, tycker jag du bör be dina föräldrar kontakta rektor och be att få till stånd ett sammanträde - där ni diskuterar vad som blir bäst för dig (vilken hjälp du behöver).

    Känner du till www.matteboken.se och Mattecentrum som driver Räknestugorna i 27 städer?  Det är gratis att få hjälp i en räknestuga.

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier!

    ANNA