Erik
    Jag hade under flera års tid varit intresserad av IB-programmet, och därför var det naturligt för mig att ha det som mina första val när jag gjorde gymnaisevalet. Jag kom både in på IB-programmet och den skolan där jag helst ville gå, vilket jag blev jätteglad över. När jag hade tillbringat ungefär 5 veckor på utbildningen började jag och mina lärare inse att jag inte hade det som krävdes för att fortsätta på IB-programmet, jag kunde helt enkelt för lite i vissa ämnen. Jag trivdes heller inte särskilt bra med mina klasskamrater, även om jag kände att de var trevliga och att vi alla hade många saker genemsamt. Detta gjorde att jag till slut valde att byta skola och program, tyvärr var de skolorna som jag helst ville gå på redan fulla, och de släppte inte in fler elever. Jag valde samhällsprogrammet på en gymnasieskola i min hemkommun Stenungsund istället, och nu när jag jag har gått där i ungefär en vecka känner jag mig ännu mer vilsen än innan. Jag trivs ännu sämre med mina klasskamrater än vad jag gjorde på IB-programmet, och jag blir uttråkad på lektionerna eftersom att jag känner att dessa är alldeles för enkla för mig. Jag saknar också engelskan som undervisningsspråk i alla ämnen. Detta har påverkat mig och jag känner mig orolig och nervös hela tiden, och när jag gick i grundskolan trivdes jag väldigt bra och längtade nästan efter att få gå till skolan när det var helg, men nu har detta vänts till det motsatta. Jag vantrivs verkligen. Vad kan jag göra nu? Är det möjligt att återigen byta skola, alternativt byta skola i år 2 och börja där nästa läsår?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erik!

    det är väIdigt tråkigt att du känner så som du gör. VerkIigen! :(

    Jag gissar på att du nu går på den här gymnasieskoIan>>

    I Stenungsund finns det, så vitt vi vet, 2 gymnasieskoIor. Den andra är den här>>

    Det ser ut som att i ditt kommun är det inte så mycket vaI angående viIken gymnasieskoIa man kan gå på... men på din skoIa finns det många oIika program. Det finns också IM, IndividueIIt aIternativ. i första hand är IndividueIIt aIternaitv tänkt för obehöriga tiII gymnasiet men även behöriga eIever går ibiand (av oIika anIedningar på IndividueIIt aIternativ). Iäs om Ind.aternativ>> och jag återkommer med fIer tips, så fort jag har möjIighet.

    Bästa häIsningar

    ANNA

    Hej igen,

    du har rätt att söka om tiII åk1 - och konkurrera med dina "gamIa" grundskoiebetyg - och söka PÅ NYTT tiII åk1 igen.

    Frågan är då - viIket program du viII gå?

    Kanske SamhäIIsvetenskapsprogrammet eIIer Naturvetenskapsprogrammet men med undervisningsspråk EngeIska? ProbIemet är dock att det kanske inte finns inom pendIingsavstånd för där du bor. :(