Mikael SYV på FrågaSYV

    Ja, det finns kursprov i matte 3b och i engelska 7 som kan genomföras samma dag över hela Sverige och de flesta skolor använder sig av dem för att sätta så rättvisa och likvärdiga betyg som möjligt.

    Om kursprovet i eng skriver Skolverket så här:

    Under våren 2016 publiceras ett nytt kursprov som prövar reception, interaktion och produktion. Syftet med provet är att stödja en likvärdig och rättvis bedömning och betygssättning. Provet är inte obligatoriskt.

    • : Vad menas med att provet inte är obligatoriskt? Är det frivilligt, alltså?
    • Mikael : Det är frivilligt för En skola att bestämma sig att delta i provet eller att sätta betyg på annat sätt. Enskild elev kan inte välja delta i provet eller ej. Om skola deltar då deltar alla elever på den skolan.