cofi

    Hej,

    Jag är intresserad över att ta en gymnasieexamen i Samhällsvetenskap via komvux (2400 poäng), med 500 poäng redan intjänade från gymnasiet, och har just fått en tämligen oortodox men subjektivt genialisk idé, vars genomförbarhet behöver verifieras med någon som har relevant kunskap, dvs. med er.

    Jag har upptäckt att det finns en kurs på komvux som heter Personbilsmekaniker (YrkesAkademin AB) och som sägs vara värd 1300 gymnasiepoäng på 53 veckor enligt min kommuns plattform för vuxenutbildning. Denna kurs hade jag velat inkorporera bland de valfria kurserna som sammanlagt behöver uppgå till 1400 poäng. Resterande 100 poäng hade jag spenderat på kursen Matematik 2b. De resterande 500 poäng som fattas är obligatoriska ämnen för att få komvuxexamen.

    Mitt mål med komvuxexamen är att studera vidare på högskola på socionomprogrammet som kräver Matematik 2b och Samhällskunskap 1b.

    Varför jag överväger denna idé:

    - Jag anser att jag kommer förvärva kunskaper som kommer vara extremt användbara i mitt vardagliga liv (mer användbar än en kurs i t.ex. Historia 1b, den saken är definitiv) och att jag kan omsätta dessa kunskap till en stabil framtida "side hustle" om jag så önskar

    - Jag vinner extremt mycket tid om jag tar denna kurs samtidigt som jag gör prövningar på övriga nödvändiga teoretiska ämnen under kursens 53 veckor. Om jag går den praktiska vägen och pluggar alla teoretiska kurser på heltid har jag räknat ut att det kommer ta mig 95 veckor (1900 poäng som fattas ÷ 20 poäng studier per vecka (100% heltid) = 95 veckor) , dvs. 42 veckor längre än den konventionella vägen.

    Det enda jag i princip undrar är om min plan är genomförbar? Tack på förhand

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om ditt mål är att bli behörig till socionomprogrammet, då har jag ett "motförslag" - att du läser mot yrkesexamen som personbilsmekaniker och siktar på att inom din yrkesexamen även ta in kurserna matematik 2a och samhällskunskap 1a1 + 1a2 (eller 1b) och även kurserna svenska 2,3 och engelska 6. Socionomprogrammet kräver för särskild behörighet matematik 2 (a, b eller c, vilken av de kurserna som helst) och samhällskunskap 1a1 + 1a2 (eller 1b) och du kan inkludera de kurserna inom din yrkesexamen. Även kurser för grundläggande behörighet som du också måste ha kan du inkludera inom din yrkesexamen, det är svenska 2,3 och engelska 6.
    Om du siktar på yrkesexamen behöver du inte läsa lika mycket historia och naturkunskap, som du kommer att behöva göra om du siktar på högskoleförberedande examen inom Samhälle-Humaniora.
    Formellt sett, så finns det ingen skillnad i dina chanser att komma in på en svensk högskole-universitetsutbildning i fall du tar ut yrkesexamen eller högskoleförberedande examen. Om du inom yrkesexamen har alla kurser som krävs för både grundläggande och för särskild behörighet, då blir du behörig och deltar i konkurrensen om utb.plats på exakt samma villkor som de som tagit högskoleförberedande examen. Du konkurrerar med en SIFFRA (meritvärde) och i den siffran syns ju inte vilket program man gick på gymnasiet eller vilken sort examen man tog på komvux.
    Om du satsar på mitt förslag finns det för dig flera "vinster": du kommer läsa en lättare kurs i matte på nivå 2, matematik 2a och det är lättare att få högre betyg i en än i matte 2b. Formellt sett, kommer det inte spela ngn roll men du har bättre chans att få högre meritvärde. Du kommer också lära dig ett Yrke, som du alltid i framtiden ska kunna "falla tillbaka på", t.ex sommarjobba inom det yrket mellan läsåren på socionomprogrammet och jobba extra vid sidan av studier och även, som du nämner i din fråga, kunna använda yrkeskunskaperna "privat".
    I din plan som du beskriver i din fråga ser jag ett stort "Frågetecken"? nämligen jag ifrågasätter om komvux kommer anta dig till kurspaket som utbildar till yrket Personbilsmekaniker om du har gjort, på komvux, planering mot högskoleförberedande examen... Det är dyra platser på yrkesutbildningar och komvux vill ta in de som planerar jobba inom de yrken och inte de som ska gå vidare till högskola-universitet och använda yrkeskunskaperna endast lite grand, på fritiden... Jag tror alltså det blir svårt (kanske omöjligt) för dig att få plats på yrkesutbildningen (egentligen vilken som helst yrkesutbildning på komvux) om du gör planering mot högskoleförberedande examen. Däremot är det absolut inte förbjudet att inom yrkesexamen inkludera kurser som krävs för grundläggande behörighet och även till särskild behörighet. Det är ganska vanligt att de som läser mot yrkesexamen läser även kurser för grundläggande behörighet och även mer matte än vad yrkesexamen kräver. Du kan t ex planera att inkludera även matte 3b och engelska 7 (de "onödiga" kurser som ger meritpoäng).

    Studie- och yrkesvägledare