Julia
    Hejsan, jag undrar att om i fall jag inte på gymnasiet får full behörighet till den högskoleutbildning som jag vill senare komma in på, har jag då rätt att gå på komvux? Har hört att det finns fall då folk ej får plats på komvux, och kan i så fall inte komma in på sin drömutbildning på högskolan. Vad gäller och vad ska man göra i så fall?
    Tack för ett snabbt svar!
    Tusen hälsningar
    Julia

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Julia!

    Du ställer en mycket bra fråga som många vill ha svar på. Som ung, är det inte alls säkert man vet exakt vad man viII göra efter 3 år på gymnasiet, när man söker tiII gymnasiet, aIItså. Sedan kan också nya eftergymnasiala utbildningar "tillkomma", som inte ens fanns när du sökte till gymnasiet, och du i så fall hade ingen möjlighet att veta exakt viIka kurser du behöver betyg i. Det är i så fall bra att kunna komplettera på komvux och ofta går det bra, dvs man söker till komvux och får plats, men det finns ej något 100%-garanti.

    Nu finns det förslag, som förväntas träda i kraft 1 jan2017, se här>> som skulle underlätta att få plats på komvux, i alla fall på de kurser som man behöver för Behörighet till vidareutbildning. Vill du läsa mer om "behörighetsgivande utb inom komvux", finns det mycket info på www.regeringen.se

    Oavsett hur det blir med det nya förslaget, så kan det i vissa fall bli så att Komvux i den egna kommunen inte har råd att (i alla fall just "nu", precis när man vill läsa) köpa platser till alla, då gäller det Prioriteringsordning, enligt Vuxenutbildningsförordningen ("kortutbildade" får plats först). Så länge gymnasieskola inte är obligatorisk i Sverige, och idag är det bara grundskola som är obligatorisk, så kan man inte Kräva att få läsa på gymnasial nivå.

    Är man klar med grundskolan, uppfyllde man sin "skolplikt" och kan söka jobb, sägs det. I praktiken är det mycket svårt att få jobb efter grundskolan direkt: det är endast en mycket liten del av ungdomar som kan få jobb direkt efter grundskolan - dels för att de är så unga, 15 år... dels för att de saknar körkort, arbetslivserfarenhet och de kontakter inom arbetslivet de har är också mycket begränsade.

    Hur som helst, så är det idag så att plats på komvux inte kan garanteras. De alternativ som finns är att

    1. bedriva självstudier och anmäla sig till prövningar

    2. söka till komvux i den egna kommunen igen och igen - till nästa antagning, och till nästa ...

    3. flytta till den kommunen som har generösare komvux-budget och läsa där;

    4. i de fall det finns alternativa sätt att bli Behörig på (t.ex genom att gå på det tekniska eller det naturvetenskapliga basåret på högskolor/universitet) - söka även de alternativen; ett annat alternativ i samma kategori - är Folkhögskola, som ofta erbjuder samma kurser som man läser på gymnasiet och man får se om man kan bli behörig genom att komplettera på en folkhögskola; på FHSK får man inte betyg, utan omdöme, men man kan bli behörig genom det omdömet;

    5. försöka hitta andra utbildningar, t.ex på yrkeshögskola, som kanske kräver lite lägre behörighet (dessutom kan yrkeshögskola ta in obehöriga).

    Det är givetvis bra att försöka redan på gymnasiet få med sig alla de betyg som man behöver till vidarestudier, men det är inte alltid möjligt, tyvärr. De alternativen, som vi känner till här på Fråga SYV, har jag listat upp ovan.

    Situationen kan förändras, och vi hoppas det blir lättare att få plats på komvux för de som behöver kurser för behörighet (och även för dem som behöver höja sina betyg, det kallas "konkurrenskomplettera").

    Hoppas mitt svar förklarar en del och blir på något sätt till hjälp!

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV