Hej Hanna,

    reell kompetens ... här görs det en Bedömning. Man får inte automatiskt beslut att man är behörig. Man ansöker och inväntar svar/beslut. Du ansöker, ber om dispens (undantag) och inväntar de utbildningsansvarigas beslut.

    Det är alltid bäst att försöka bli behörig, men det vet du säkert själv också...

    Ansök och vi håller tummarna!

    Lycka till!

    ANNA

    • Hanna : Så hur gör man då när man söker till polis? Fyller man i antagningens blankett och skickar in till dom? Eller skickar man till utbildningsanordnaren också?
    • Hanna : Jag tänker då antagningen skriver att man uppfyller grundläggande behörighet om de 5 punkterna uppfylls. Men det är inget särskilt med just polis? De följer samma som övriga högskolor när det kommer till reell kompetens?
    • Hanna : "Du som har de här kunskaperna och har arbetat i tre år behöver alltså inte ansöka om någon prövning, bedömningen om grundläggande behörighet görs ändå."
    • Milla : På vilka punkter uppfyller du INTE behörighetskraven till Polisutbildningen?
    • Milla : Nu har jag pratat med en sakkunnig och kommer att skriva ett nytt svar till dig.
    • Hanna : Har inget slutbetyg, saknas 900p, men har allt som nämns för grundläggande behörighet med reell kompetens. Jag vet att reell kompetens inte gick med polishögskolan förrut men jag undrar om det gör det nu sedan det började ingå i antagning?
    • Milla : Tyvärr - inte. :( Jag har nu skrivit ett nytt svar till dig. Och jag kommer nu också att utöka mitt svar.
    • Hanna : Då vet jag!
    • Milla : Nu har jag utökat mitt svar till dig. Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag har nu pratat med en sakkunnig och fick svar att det tyvärr är så att Polisutbildningen gör inte undantagen från behörighetskraven. Ännu är inte Polishögskola en "riktig högskola", om vi säger så... det är inte en akademiskt utbildning som jämställd till de andra högskolor/universitet i Sverige. De omfattas därför inte av de generella regler och bestämmer i mångt och mycket själva och de har bestämt att inte göra några undantag från behörighetskraven.

    Om man inte är behörig får man svar OBEHÖRIG och de accepterar inte behörighet på "reell kompetens". I vårt tidigare svar fick du råd att söka och se... det var fel. Vi hoppades att Polisutbildnignen kunde göra undantag, men nu säger den sakkunnige att de inte gör det. Även om det blir färre behöriga sökande än antal platser på polisutbildningen, kommer de (i alla fall i nuläge) inte ta in någon obehörig eller på "reell kompetens".

    Dock skadar det ändå inte, tycker jag, att skicka in sin ansökan. till 99.99% kan jag säga att du får ett Nej... det man kan hoppas på att något beslut fattas inom kort som förändrar detta (att polisutbildningen inte tar in obehöriga och inte accepterar "reell kompetens") men den chansen är försvinnande liten.

    Som sagt, tyvärr så kommer man inte in på Polisutbildningen (i alla fall nu) om inte man uppfyller alla de behörighetskraven som uppges på den här sidan>>

    Ledsen att behöva lämna ett negativt besked, men det är det som gäller och vi här på Fråga SYV har ingen möjlighet att ändra på det... :(

    Det du kan göra:

    1. att jobba på att skaffa dig full behörighet till Polisutbildningen

    eller

    2. kika på andra utbildningar - t.ex på yrkeshögskola. YH kan göra undantag och ta in obehöriga. Hela utbudet ser du på www.yhguiden.se

    Bästa hälsningar

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen, du har i din kommentar uppget att du saknar ett Slutbetyg och att det fattas 900 p.

    Det är tyvärr så att möjlighet att få ut ett Slutbetyg kommer att helt upphöra 1 jan 2017. Det är därför bra om du kan försöka få ut Slutbeget innan dess.

    900 poäng läser man egentligen på heltid under 2 terminer... så du kanske inte kan hinna i alla fall. Nu är det bara en termin kvar ju!

    Men jag tänker så här: om du är mycket motiverad, kanske du kan läsa på mer än heltid under höstterminen på komvux + göra ett antal prövningar. Betyg från prövningar kan du ta in i ditt slutbetyg. Det är inte säkert du kan hinna, men du kan göra ett försök, om du vill.

    Efter 1 jan2017 måste du läsa mot Examensbevis, vilket stället högre krav. Uppskattningsvis är det 2 års studier på komvux som du i så fall skulle "se fram emot".

    Andra alternativ: se om andra yrken som t.ex Väktare>> eller Ordningsvakt>>

    Kriminalvårdare>> kanske skulle kunna intressera dig  men där krävs det också Grundläggande behörighet. De kan kanske göra undantag från det kravet. Om du vill, kan vi försöka undersöka det... men om du inte är intresserad av det yrket, kika gärna på andra yrken - www.framtid.se