Lukas
    Jag är ny på gymnasiet och fattar ingenting när det kommer till betyg, poäng osv.

    Låt säga att mitt mål är att få max 22,5 i snittpoäng.
    Jag går teknik på och väljer en naturinriktning i 2an och får läsa biologi 1, fysik 2, och kemi 2.
    Jag får A i alla kurser jag läser och bland dessa finns matte 4, 5 och engelska 7 (dessa ger 2,5 meritpoäng tillsammans?!?).
    MEN det finns en kurs, typ historia 1a1 som jag läste i början av gymnasiet och avskydde,betyget jag fick var E, kommer detta ämne sänka mitt snitt?
    Räknar man med de ämnena som ger meritpoäng i snittbetyget? (matte 4,5 och engelska 7 i detta fall)

    Är det möjligt att bli av med de sämre ämnet som man har ett dåligt betyg i genom att typ byta ut det eller läsa om kursen?

    Känns trist att en kurs som man läste för 3 år sedan och fick dåligt betyg i kommer påverka ens chans att komma in på högskolan och att man inte kan göra något åt det.

    Stämmer detta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lukas,

    så som reglerna är nu, så behöver man alla A-betyg i alla kurser + max antal i merit för att max meritvärde på 22.5.

    Betyg från alla årskurser på gymnasiet räknas in i elevens jämförelsetal och betyg från åk1 har lika stor påverkan på jämförelsetalet som betyg från åk2 och 3.

    En liten kurs på 50 poäng - som Historia 1a1 är - om man får E betyg i den men A betyg i alla andra kurser ger "sänkning" på ca 0.2... dvs man kan i så fall som max uppnå 22,3. För att "råda bot" på det behöver man i så fall EFTER GYMNASIET skaffa sig högre betyg i exakt samma kurs, vilket man t.ex kan göra genom en Prövning.
    Men med det högre meritvärde prövas man i BII, kompletteringsgruppen, där det oftast är svårare att komma in på högskola. Som tur är prövas man samtidigt även i BI, direktgruppen, om man på sina gymnasiebetyg blir BEHÖRIG och kompletteringar endast höjer meritvärde, och inte krävs för behörighet.

    Jag håller med dig om att det är trist att en kurs man läste för 3 år sedan sänker ens möjligheter att komma in på en attraktiv högskoleutbildning. Men vi här på Fråga SYV ej kan ändra på reglerna.

    En förklaring som ja kan komma på är att i fall det endast betyg från åk3 som hade spelat roll - så skulle det kanske bli några negativa "samhällskonsekvenser" - bl a kanske många elever skulle "slappa" under 2 år på gymnasiet och sedan försöka "ge järnet" sista året och det kan leda till att de blir sjuka av överansträngning;
    en annan förklaring som jag kan komma på till varför alla betyg räknas in från alla årskurser på gymnasiet är för att det i annat fall kan bli så många sökande till högskoleutbildningar med 22.5 i meritvärde att platserna på många högskoleutbildningar skulle behöva lottas ut: t.ex om det finns 100 platser på utbildningen men 150 sökande med högsta meritvärde, vilka ska ha plats? Då måste man antingen lotta ut utbildningsplatserna eller införa inträdesproven, vilket är dyrt att anordna, och så kan man tycka att det är ännu mer orättvist - då mycket "hänger på" några timmars prov /och man kan ha en "dålig dag"/.
    På så sätt kan det vara mycket bättre att "sprida" detta under 3 år på gymnasiet... alla har ju samma förutsättningar; dina konkurrenter om plats på högskola måste också uppnå höga betyg under alla 3 år på gymnasiet; så du är inte i en sämre position eller får sämre villkor än någon annan. :)

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar

    ANNA