Filip
    Så det jag undrar är ifall kurserna man läst 1:an,2:an och 3:an fortfarande räknas om man hoppar av. jag går bygg- och anläggnings programmet och det här är verkligen inget för mig, Vissa kan tycka det är konstigt varför jag fortsatt men det är bara att jag inte har någon aning om vad jag vill bli eller vilken annan linje jag skulle vilja gå. Skulle inte vilja börja om i gymnasiet.

    Jag går i 3:an nu och är sugen på att hoppa av för nu har vi praktik 3 dagar i veckan vilket jag tycker är väldigt jobbigt och kommer aldrig klara av hela 3:an.

    Så nu till frågan: Om jag hoppar av nu, räknas fortfarande kurserna om jag inte tagit studenten, t.ex så läste jag engelska 5 i ettan så ifall jag läser komvux senare behöver jag inte läsa engelska 5 då?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Filip,

    betyg i kurserna gäIIer framöver. Du behöver inte Iäsa engeIska 5 en gång tiII om du redan har godkänt betyg i den kursen.

    Tråkigt att du inte trivs på ditt program, men att bara hoppa av om du idag inte har något annat alternativ, känns inte som en bra plan.

    Jag gissar på att du blir 18 år snart, om du nu börjar åk3. Från 18 år kan kan läsa på Folkhögskolorna, se på www.folkhogskola.nu om du hittar ngt. intressant där.

    Annars så skulle jag rekommendera att du funderar över på att byta till FT, inriktning Transport>> där du kan få körkort med flera olika behörigheter, för personbil, lastbil, buss mm. Att kunna köra bil är ett krav i många yrken. T.ex byggnadsarbetare behöver körkort - för att ta sig till/från byggen, som ibland ligger gansak så avsides (och så börjar man tidigt, så kanske man inte hinner komma fram i tid med kollektiv trafik).

    Sök jobb. Får du arbete, kan du i så faII börja jobba och det är det "mer OK" att hoppa av gymnasiet. Du får inkomst & ska börja få arbetsIivserfarenhet.

    Vi har skrivit ihop på den här sidan>> - viIka aIternativ tiII gymnasieavhopp som vi känner tiII. Du får gärna kika på det, det kan i aIIa faII inte skada... kanske finner du ngt. av intresse där.

    Bästa hälsningar

    Mikael SYV

    • : hmm, ja det med fordon låter lite intressant, men måste jag börja om från ettan då om jag ska börja den linjen?
    • Julia : EgentIigen så måste man börja om från åk1 på ett yrkesprogram. Dock är det inte omöjIigt att hoppa in i början av åk2, och specieIIt om man Iäser som IärIing. Det är rektor på den mottagande skoIan som fattar beslut att ta in en elev /om plats finns/ och i så fall i vilken årskurs eleven ska tas in. Kontakta rektorer på de skolorna som du vill byta till. Fråga om det finns plats på Fordon/Transport.