Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31955 frågor besvarade.
Upplägg på preparandutbildningen mot natur?
2Poäng
Jon
Hej!
Om en elev börjar preparandutbildningen mot natur, läser SVA grund som den hade F i från grundskolan och resten av kurserna med NA. Då har eleven max ett år på sig att bli behörig till programmet enligt reglerna.
Om eleven klarar SVA och blir behörig under våren tex, ska eleven börja om natur med åk 1 nästa år? Eleven kan ju ha fått med sig massa godkända gymnasiekurser från preparandåret.
På samma sätt om eleven blir godkänd i SVA till julen och blir antagen till natur, är det bättre att vänta med att läsa Svenska 1 till nästa läsår med åk 1 för att inte halka efter för mycket?
egentligen är tanken med Preparand>> att det är inte "mot natur" utan det är för att göra elever behöriga att söka till de nationella programmen, både yrkesprogrammen och högskoleförberedande program - enligt vad eleven vill och förmår att uppnå.
Det är PRO, programinriktat individuellt val >> som däremot har det upplägget att man läser på ett nationellt gymnasieprogram, med undantag av de kurser där hen ej är behörig - men här är det så att PRO finns endast på Yrkesprogram; och att man måste ha godkänt betyg i svenska eller svenska som andraspråk för att kunna komma in på PRO.
Men nu ser vi mer och mer att olika gymnasieskolor "skapar" varianter på IM-programmen>>, som egentligen ej får finnas. Varianter som inte är godkända av Skolverket... Individuella lösningar - där eleven är inskriven på en utbildning, men egentligen läser en annan utbildning eller delar av flera olika utbildningar.
När behovet finns att göra stora Individuella anpassningar - är det, som reglerna ser ut, Individuellt alternativ>> som "tas i bruk": här gör man helt individuelltanpassad Studieplan, som kan innefatta praktik eller endast studier; kombinera studier på grundskole- och gymnasial nivå; eller så kan eleven under en period gå på "Helpraktik".
Så som IM-programmen är "skapta" så finns inte en sådan utbildning som du beskriver. Om eleven behöver lära sig mer inom Svenska som andraspråk grund - då är det antingen Språkintroduktion>> eller Preparand. Tanken är att eleven får godkänt betyg i de kurser som hen behöver för att bli behörig till "sitt gymnasieprogram" och att eleven söker till åk1 till nästkommande läsår.
När eleven inte har fått godkänt betyg i svenska eller svenska som andraspråk på grundskolan, anses elever ej ha tillräcklig grund för att kunna ta till sig kunskaper i gymnasiala kurser (oavsett vilka gymnasiala kurser det handlar om).
Om det ändå görs så att eleven går "preparand mot natur", som egentligen inte finns /om man frågar Skolverket så är det PREPARAND och inte "mot" någonting ... :) / och eleven får godkända betyg i gymnasiala kurser under sitt preparandår, då tänker jag så här: om eleven ej fick A-betyg i gymnasiala kurser, kanske är det bra att eleven läser om kurserna - detta för att när hen läste innan, hade hen egentligen ej språklig grund för att uppnå så höga betyg hen kan uppnå. Det är först efter det att hen fick godkänt betyg i svenska grund, som hen har tillräcklig språklig grund för att kunna visa hela sin studiepotential.
Det är inte "just"(rättvisst) mot eleven att "bädda för" misslyckande. Om jag tänker att jag ska lära mig kemi på kinesiska? - och jag kan varken sig kemi eller kinesiska - hur ska det gå? :) Man måste förstå vad läraren säger och kunna läsa i läroboken och förstå fullt ut vad som står där; det är först då som eleven har förutsättningar att inte bara "klara sig med nöd och näppe" och få "E minus" betyg... utan har möjlighet att skaffa sig djupa och stabila kunskaper och få de betygen hen förtjänar.
Inom språkinlärning finns det dock Olika teorier, som passar bättre till Olika åldrar och så är det stor variation mellan olika personer, så klart - men det finns i alla fall en väletablerad teori som säger att många lär sig ett nytt språk bättre om de använder språket samtidigt till att "göra ngt." eller läsa ngt. som de tycker om: ex. om man gillar fysik och läser på ett nytt språk om fysik - då lär man sig bättre ... både fysik och det nya språket. Men det funkar bara om man ändå har "tillräcklig språklig grund" + att man verkligen gillar det ämnet som man läser om (i mitt exempel - Fysik). I annat fall blir det "pannkaka" av alltihopa ... och det är i så fall kanske bättre att endast läsa SVENSKA SOM ANDRASPRÅK på heltid under hela sitt Preparandår. Även om eleven uppnår A-betyg i SAS grund redan till jul, kan eleven ändå lära sig ännu mer svenska under våren, eller hur? Och ju mer svenska eleven kan, desto bättre grund har hen för alla framtida studier och yrkesliv, som inkluderar svenska språket.
Hoppas mitt svar blir till hjälp!
Hör gärna av dig och berätta om du håller med mig eller inte - och i så fall varför inte!? :)
Hej, jag fick en fråga som lyder: "Hej!
Jag har två akademisk examen, Kandidatexamen i medical Imaging och Masterexamen i environmental Studies.
Kan få jag som akademisk lärare." Och känner att jag behöver hjälp i att besvara den frågan. Tacksam för alla tips ni kan ge som kan hjälpa att...
Milla : :
Hej!Jag tolkar frågan du fått som att personen/frågeställaren undrar om hen med sin utbildningsbakgrund kan få jobb som lärare på högskola eller universitet, alltså... Läs hela svaret
Vad innebär egentligen en akademisk examen eller akademiska studier? Jag har trott att det är att man har en utbildning från universitetet eller högskola, men på flera hemsidor står det att även YH tex räknas? Vad är det egentligen som...
Milla : :
Hej!Akademiska studier eller en akademisk examen innebär vanligtvis att en individ har genomgått formell utbildning vid en institution för högre utbildning, såsom universitet eller högskola. Allt som... Läs hela svaret
Jag ska börja studera till bygglovshandläggare/byggnadsinspektör och undrar vad man kan bli efter man jobbat som det i några år? Kan man bli nån sorts av chef på avdelningar inom den kommunen man jobbar på eller krävs ytterligare utbildning...
Milla : :
Hej!Chefer har mycket varierande utbildningsbakgrunder, men de flesta har någon form av eftergymnasial utbildning, eller akademisk utbildning, de är alltså ofta akademiker.Det är... Läs hela svaret
Jag är europeisk medborgare, inte svesk och kommer snart att sluta kurs d i comvux. Jag vill fråga om jag kude fortsätta mina studier i sfx i ett yrke som är helt annorlunda än de studier jag hade i mitt hemland. Tack på förhand.
Milla : :
Hej,SFX - är ett samlingsnamn för olika yrkesinriktade språkutbildningar där SFI och svenska som andraspråk (SVA) kan ingå och där x:et... Läs hela svaret
Hej! Jag går nu på gymnasiet och försöker komma på vad jag vill läsa vidare. Just sociologi eller liknande har fångat mitt intresse, och det verkar som något jag hade tyckt om. Jag har sökt runt lite, och saken är den att det verkar som...
Anna: :
Hej Klara;läs gärna info på framtid.se/yrke/sociolog, yrke/sociologilärare och "yrke humanist". Det finns också ett antal yrken som man kan bli anställd inom med "vilken som helst... Läs hela svaret
Hej!
Har efter ett sabbatsår efter gymnasiet tänkt påbörja högskolestudier till hösten. Jag är intresserad av att jobba som professor/högskolelärare och räknar med att studera stor del av livet, då jag trivs med det. Men jag förstår inte riktigt hur man "når upp" till olika akademiska titlar?...
Julia: :
Hej Linnea,
man kan inte säga att "ett antal högskolepoäng motsvarar en viss titel".
Man börjar läsa på Grundnivå - till kandidatexamen som tar 3 år på heltid (180... Läs hela svaret
Hej!
Det finns en elev som studerar nu SFI 3C och är forskare/professor i botten. Har studerat i Italien och jobbar på heltid på Karolinska med stamceller och så vidare på råttor. Men nu vill han arbeta med människor. Det som hindrar honom att få det jobbet är då svenska.
Det finns stöd...
Mikael: :
Hej Amina,
det är bra att eleven som läser SFI och som i grunden är forskare, har stora ambitioner. Dock är det så att alla har inte fler än 24 timmar om dygnet och det är viktigt att ha tid... Läs hela svaret
Hej!
Jag ska börja Malmö högskola till hösten och ska plugga till grundskolslärare F-3. Är det möjligt för mig att plugga vidare sen och bli forskare? I så fall hur borde jag gå tillväga?
Anna: :
Hej Meltem,
i alla ämnen/kunskapsområden kan man läsa vidare med mål att bli en forskare> inom sitt område. Kanske en skolforskare> i så fall? :)
Mitt råd är att du börjar... Läs hela svaret
Hej, jag ska välja gymnasielinje nu i höst. Har 282,5 meritpoäng ifrån vt16, då har jag C i alla NO-ämnen. Jag funderar på att läsa Naturvetenskap med samhällsinriktning eller att läsa Ekonomi med juridikinriktningen.
Gillar båda, tror jag skulle ha det lite lättare på Ekonomi men man kan...
Milla : :
Vilken stad bor du i? Vad säger din lärare i matte, var rekommenderar hen att du läser på gymnasiet ?
Kurser som du behöver till läkare, finns på NA, natur och... Läs hela svaret
Hej, jag undrar - hur lång tid tar det (om man läser på heltid) att läsa in följande kurser:
sas grund & sva 1-3? Kan man klara av det på 12 månader totalt?
Milla : :
Hejsan!
Svenska som andraspråk på gymnasienivå, dvs SVA 1 - 3 är tre kurser som är á 100 gymnasiala poäng/styck. Om man endast läser de kurserna på... Läs hela svaret