Emelie
    Hej!
    Jag funderar lite kring hur det fungerar med att läsa upp ett betyg från gymnasiet. Jag har gått Naturvetenskapslinjen på gymnasiet med ett fullständigt slutbetyg, dock, för att läsa kurser/program jag är intresserad av måste jag först få betyg i Fysik 2.

    1. Om jag läser kursen via Komvux, visst hamnar jag då i urvalsgrupp 2 som också är mindre än urvalsgrupp 1?

    2. Kan jag läsa Fysik 2(gymnasienivå) via universitetet utan att hamna i urvalsgrupp 2?

    3. Finns det en chans att man, efter självstudier, kan genomgå en prövning för att få betyget? Är det fortfarande komplettering då? Hamnar jag fortfarande i urvalsgrupp 2?

    Finns det någon chans att undvika att hamna i urvalsgrupp 2(det är inte ne dålig grupp men jag är helst kvar i urval 1 om det går)?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie,

    det funkar tyvärr så att endast de som blev "helt och full behöriga" redan på gymnasiet - så kan prövas i BI, direktgruppen.
    Alla som måste efter gymnasiet KOMPLETTERA, och det måste du ju göra, eller hur? - "hamnar" i BII, kompletteringsgruppen; oavsett var de kompletterar - på komvux, på folkhögskola, på basåret eller genom självstudier/prövningar. Du kan, alltså, TYVÄRR, inte undvika att "hamna" i kompletteringsgruppen.

    Det är tyvärr sant att det Ofta är svårare att komma in i BII-gruppen, men inte alltid. Har man tur - kan det bli samma antagningsgräns i BI och i BII grupper... eller t o m kan det ibland /sällan, men ändå::./ bli så att det är lättare att komma in i BII gruppen... det bestäms inte på förhand, utan det "blir som det blir". Antal utbildningsplatser ställs mot sökande med de betyg som sökande har. Vilka som söker och om de har komplettrat eller inte - vet man inte på förhand.
    Det du kan göra är att göra Högskoleproevet; då prövas du även i HP-urvalet. Du får med det ännu en chans att komma in. Vi rekommenderar också att söka till många olika orter; för varje nytt alternativ i din ansökan till högskola, får du en ny Chans att komma in.

    Hoppas ngt i mitt svar blir till hjälp!

    ANNA