Henrik
    Hej, jag ska börja mitt andra år på gymnasium och undrar vad som händer om jag inte fortsätter med franska. Om jag inte forsätter med franska, vilka/vilken kurs kan jag då läsa?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Henrik,

    svar på din fråga beror i mångt och mycket på vilket program på gymnasiet du läser. På några program är det obligatoriskt att läsa minst 200 poäng Moderna språk.

    Svara om - på vilket program du läser och på Humanistiska programmet är även inriktning viktig, men på andra program är det endast självaste programmet... i alla fall vad det gäller Moderna språk.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Hej igen,

    som du kan se i programplanen för NA>> ingår det endast 100 poäng Moderna språk som obligatorisk kurs i Naturvetenskapsprogrammet.

    För att uppnå rätt struktur och kraven för gymnasieexamen på Naturvetenskapsprogrammet, behöver man ej läsa mer än kurs i Moderna språk. Du har nu läst Franska 3 och med det har "uppfyllt" kvot för Moderna språk. Flera studier/kurser i Moderna språk på NA är frivilliga.

    Svar på frågan vilken kurs du kan läsa i stället för Franska 4, är det en fråga mellan dig och SYV på din gymnasieskola. Du kan ha önskemål på vad du vill läsa i stället och SYV på din skola kan berätta vad som finns att välja på, vilka kurser som är tillgängliga. Om Franska 4 är inskriven i din Individuellt studieplan, råder jag dig snarast möjligt träffa SYV på din skola och göra en ändring i din studieplan (om möjligt). Tyvärr kan det bli så att det inte finns några platser kvar på någon av de kurserna som du vill läsa i stället. I så fall (i värsta fall) kan du tvingas läsa Franska 4, om det inte finns någon annan kurs att ersätta den med.

    Vi hoppas det löser sig och du ska kunna byta till dig en annan kurs, som du hellre vill läsa!

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Hej, jag läser det naturvetenskapliga programmet, och har nyss avslutat franska 3.
    • Mikael : Jag kommer nu utöka mitt svar till dig! :)