Hugo
    Hejsan jag ska börja andra året på teknik linjen inriktning informations och medieteknik och har alltid tyckt att det skulle vara kul att arbeta som spelutvecklare. Och i sånna fall en mer programmerings inriktad del eftersom jag inte är så konstnärligt lagd.

    Min fråga är om det skulle vara bättre att läsa en Yrkeshögskolelinje som är inriktad på spelutveckling eller läsa som civilingenjör inom medieteknik/programmering? och vilken utbildning man lättast skulle kunna få jobb efter. Plus om det finns någon bra utbildning i Västerbotten trakterna eller om man måste flytta långt.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hugo,

    du är intresserad av yrket Dataspelsutvecklare>> och jag råder dig att kika på yrkespresentationen av det yrket på www.framtid.se där du bl a kan se några korta videofilmer om yrket.

    IT-branschen utvecklas oerhört snabbt och det medför bl a att nya utbildningar tillkommer och de "gamla" utbildningar förändras mycket i sitt innehåll. Det är därför omöjligt att med säkerhet svara på frågan vilka utbildningar som kommer att finnas att söka för dig om 1,5 år när det blir dags för dig att söka till eftergymnasiala utbildningar.

    Utbud av utbildningar på högskola/universitet i Sverige med start höstterminen fastställs till 15 mars samma år (ansökningsperioden är från 15 mars till 15 april). Då gäller det att gå in på www.studera.nu, som är högskolornas gemensam hemsida och leta rätt på de utbildningar som går att söka då.

    Vad det gäller yrkeshögskola - så finns hela utbudet på www.yhguiden.se Inom yrkeshögskolan beslutar Myh, Myndighet för yrkeshögskoleutbildningar vilka YH som får starta (och det stora "utsläppet" av YH utbildningar sker vanligtvis i slutet av januari - början på februari varje år, men sedan kan YH beviljas även senare... och i så fall dyker utbildningen upp på www.yhguiden.se när den är beviljad. Vilka YH och var i landet kommer att starta hösten 2018 är det idag ingen som vet. De utbildningar som finns att se och söka idag, startar till hösten 2016 eller under våren 2017 eller som senast hösten 2018 och några få våren 2018, men då läser du fortfarande på gymnasiet.

    Men du kan kika på några exempel på vad som idag finns att söka inom Yrkeshögskolan:
    Spelprogrammerare>>

    och
    Dataspelutvecklare>>

    Ovan ser du exempel på vad (på ett ungefär) som yrkeshögskola kan erbjuda.

    Om man jämför utbildningar på högskola och på yrkeshögskola - så är högskoleutbildningar ofta längre och alltid mer teoretiska; yrkeshögskoleutbildninar är ofta kortare och alltid mer praktiskt inriktade /innehåller minst 25% praktik, ofta mer praktik/. På sin praktikplats skaffar man sig arbetserfarenhet och värdefulla kontakter och referenser. Ofta får man erbjudande att jobba på sin f d praktikplats.

    På högskola läser man i regel längre än på yrkeshögskola och lär sig mer teori, än praktik.

    Som tur är kan man söka till högskola och till många olika YH samtidigt & oberoende av varandra, och det är först om man får flera utbildningsplatser, då får man välja vad man tackar Ja och Nej till. Som reglerna är idag, så kan man söka upp till 20 olika alternativ till högskola/universitet och samtidigt kan man söka hur många olika yrkeshögskoleutbildningar som helst, för att man söker varje YH till yh-skolan direkt.

    Både högskoleutbildningar och yrkeshögskoleutbildningar kan finnas på distans och i så fall kan man fortsätta bo på samma ort. Om man inte hittar intressant utbildning på distans, eller inte kommer in på den utb., bör man i så fall försöka flytta till den ort där man kommer in på en utbildning.

    Jag förstår att jag ger dig ett "luddigt svar" nu, utan några konkreta hänvisningar till de utbildningar som du ska kunna söka, men jag hoppas du förstår anledning till det. Det är helt enkelt inte möjligt att förutspå hur utvecklingen ska gå och vilka utbildningar inom Speldatabranschen som kommer att starta om 2 år.

    Råd som jag kan ge till dig är att du läser så mycket matte och programmeringskurser och övriga datakurser som du kan och att du håller koll på www.studera.nu och www.yhguiden.se och speciellt mycket koll när det blir dags för dig att söka - under perioden 15 mars till 15 april 2018 (om ansökningsperioden till högskola inte ändras, och t.ex tidigareläggs... men det tror jag inte att det kommer att hända eftersom det är lite av en Tradition att man söker till högskola mellan 15 mars och 15 april varje år).

    Ansökningsperiod till olika YH kan ligga när som och YH kan också starta "när som", t.ex hade det hänt att någon YH startade 8 juni och en annan 15 december. Den Stora starten på hösten brukar dock bli när läsåret börjar och söker göra man oftast under perioden från mitten på februari till mitten på maj.

    Med förhoppning om att mitt svar blir på ngt sätt till hjälp

    Julia SYV :)

    • : Tack så mycket för svaret, det hjälpte : )
    • Milla : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp !;)