Anonym
    Hej är 15 och det är snart gymnasieval, har funderat på att bli idrottstränare/idrottslärare eller helst Lärare i specialidrott. I så fall innebandy. Har hört talas om GIH och Bosön, men vill veta mer och vilket gymnasium behöver man välja?
    I framtiden ser jag mig som en tränare på elitnivå. Tacksam för svar
    • Daniel : Vilken stad bor du i? Tränar du någon idrott nu, vilken idrott i så fall? Kan du (vill du) söka RIG eller NIU?
    • Anna : angående Daniels kommentar (ovan), förklaring ;) - RIG är Riksidrottsgymnasium och NIU är Nationellt gokänd idrotsutbildning.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    om du är intresserad av Tränarlinjen på BOSÖN Idrottsfolkhögskola, så gäller det just nu följande

    Liselotte

    Grundläggande behörighet för högskolestudier kan man uppnå på vilket nationelt gymnasieprogram som helst. De andra villkor uppnår man inte på ett "vanligt gymnasieprogram" utan via sitt Idrottande och med hjälp av sitt specialidrottsförbund.

    Angående utbildningar på GIH>>, så är det bäst att hitta på hemsidan här>> just den utbildning som du är intresserad av och se vad för behörighetskrav som ställs.

    Allmänt rekommenderar jag att läsa Idrott och hälsa 2 på gymnasiet och om den kursen kommer att erbjudas på "ett vanligt nationellt gymnasieprogram" som inte är RIG Riksidrottsgymnasiet eller NIU, Nationellt idrottsutbildning - måste man fråga på just den gymnasieskolan som du vill söka till.

    RIG Innebandy finns på Dragonskolan>> i Umeå.

    På vilka gymnasieskolor Nationellt gokända idrotsutb. NIU i innebandy finns kan du se här>>>.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    utan att veta i vilken stad du bor eller om du kan flytta för att gå på gymnasiet, och utan att veta om du är aktiv inom "din idrott" - är det extremt svårt /typ omöjligt/ att ge ett bra svar på din fråga.

    Det är helt olika situationer - om du kan (uppfyller kraven för att kunna bli antagen) och vill gå på RIG, Riksidrottsgymnasiet i Innebandy på Dragonskolan i Umeå eller om du kan och vill gå på någon av NIU-utbildningar på någon av de andra skolorna; eller om du vill gå på en helt "vanlig gymnasial utbildning" men ändå på sikt bli tränare på elitnivå.

    Var god återkom och berätta mer. Svara helst på det som jag skriver ovan i mitt "svar" nu.

    Bästa hälsningar

    ANNA