A
    Hej!
    Jag vill gå i IB och undrar vilka ämnen jag behöver sedan välja för att bli läkare utomlands? Vilka specifika ämnen bör jag vara duktig på? Och vilka ämnen borde jag vara bra på för att bli advokat utomlands?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej A,

    IB-programmet är ett 2-årigt internationellt gymnasieprogram, men i Sverige läser man "pre-IB" första året på "gymnasiet". Under Pre-IB året hinner du få all info som du behöver för att till "riktig IB-utbildning" välja rätt kurser.

    Allmänt är det inför läkaryrket: mycket matematik, fysik, kemi och biologi man behöver kunna;
    och inför jurist/advokat: samhällskunskap, historia och juridik.
    OBS! tänk på att lagar är olika i olika länder, så rekommendationen är att läsa juristutbildning i samma land där man senare vill jobba inom juridiken. Annars så bör man satsa på "internationell rätt" - om man med utbildning från ett land vill jobba i ett annat land.
    Kika ex. på yrke/internationell-rattsvetare

    Hälsningar
    Peter syv