Simonsamu

    Hej! Jag läser ämneslärarprogrammet mot gymnasieskolan med ingångsämne Spanska. Men jag har insett att jag egentligen vill läsa ett samhällsinriktat ämne som ämne 2, vilket inte går att kombinera i mitt program. Därför funderar jag på att hoppa av och läsa KPU för att få behörighet och sedan kanske kunna läsa till ett annat ämne senare. Finns det några nackdelar med den planen? Och leder den till samma slags lärarlegitimation?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag vill råda dig att inte hoppa av från ämneslärarprogrammet innan du får besked ANTAGEN till KPU på den orten där du vill läsa KPU. Detta för att KPU brukar prioritera de som ska bli lärare i flera ämnen. Du riskerar att inte komma in på KPU (eftersom du ska söka när du ska bli behörig i endast ett ämne).
    Du kan i så fall läsa klart ditt program, ta lärarexamen och sedan läsa till högskolepoäng i det ämnet som du vill bli behörig till - så har du sedan tre undervisningsämnen, vilket kommer göra dig mycket attraktiv på arbetsmarknaden.

    Studie- och yrkesvägledare