Lina
    Hej! Jag läser en kandidatexamen i psykologi i England och håller på och väljer vad jag ska läsa när jag är klar. Jag vill gärna bli utbildad psykolog, och i England kan man välja mellan en doctorate i counselling eller clinical psychology. Jag känner mig mycket mer lockad av counselling psychology men jag undrar om ett sånt program skulle göra det möjligt för mig att ansöka om psykologlegitimation i Sverige, eller är det bättre om jag väljer clinical psychology? Tack!

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Lina;

    i Sverige är psykolog - ett av de så kallade legitimationsyrken. Det är Socialstyrelsen som i Sverige beslutar i frågan om legitimation för psykologer; ingen annan kan "lova" dig att du skulle få legitimation. Ställ därför din fråga till Socialstyrelsen, är mitt råd.
    Hälsningar
    Mikael

    Anna SYV på FrågaSYV

    Det är bra om du kan få svar från socialstyrelsen men jag är rädd att de svarar att de inte kan ge förhandsbesked - för så brukar de svara ... därför vill jag råda dig att jämföra innehåll i de två alternativ som du måste välja mellan - med kursinnehåll för det svenska psykologprogrammet och fatta beslut utifrån hur pass likt innehåll är.