BK

    Hej! Jag läste ekonomi juridik-programmet i gymnasiet och jag funderar på att läsa psykologprogrammet eller juristprogrammet på universitetet, men skulle behöva höja min merit. Jag läste tyska 3, engelska 7 och matte 2b i gymnasiet. För psykologprogrammet ingår matte 2b i särskild behörighet och jag får alltså inte något extra meritpoäng för den kursen. Men för juristprogrammet ingår inte matte 2b, och jag tolkar det därför som att den kursen ger mig extra merit? Dvs, i ena fallet får jag sammanlagt 2 extra meritpoäng och i andra 1,5? För juristprogrammet där jag har 2 extra meritpoäng tänkte jag göra prövning i tyska 4 och matte 3b. Då har jag förstått det som att jag får 1 meritpoäng för tyska 4 och 0,5 för matte 3b. Men det som inte går ihop för mig är att jag då hade fått för mycket meritpoäng sammanlagt, dvs 3,5 meritpoäng, men max är ju 2,5? Vad är det som jag tänker fel kring i min uträkning? Tycker det är lite klurigt att förstå sig på hur det fungerar med extra meritpoäng kopplat till ens egna merit/jämförelsetal. Mvh, BK

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Börja gärna med att läsa information på gymnasieguiden.se/reportage/meritpoaeng och du har rätt, max antal meritpoäng är 2.5. Man plussar meritpoängen till jämförelsetalet (som är snitt på de betyg som räknas in) och får på så sätt meritvärde: det är med meritvärdet som man prövas i betygsgrupper om man söker till svenska högskole-universitetsutbildningar.
    Att du "i princip" skulle kunna få godända betyg i kurser som skulle ge fler meritpoäng än max kan inte leda till att du får fler meritpoäng för att man kan inte få fler än "max", som är maximalt antal. Men om du får högre betyg i kurser som "i princip" kan ge meritpoäng än snittet av dina övriga betyg, kommer antagning.se räkna in de betygen, för att det höjer ditt meritvärde (genom att ditt snittbetyg/jämförelsetal blir högre);
    Exempel:
    vi säger att du söker till psykologprogrammet; du har idag +0.5 meritpoäng för moderna språk 3 och + 1.0 meritpoäng för engelska 7. Du kan få ännu en meritpoäng. Vi säger att du gör prövningar i moderna språk 4 och i matematik 3, 4 och 5. De nya kurserna kan ge 1.0 för moderna språk + 1.5 för matematik, alltså ännu 2.5 meritpoäng för du får inte alla de meritpoängen för att max är ju 2.5 och "max" är max! Men om du får högre betyg i de nya kurserna som "i princip" kan ge meritpoäng än snittet av dina tidigare betyg, kommer antagning.se räkna in de nya betygen. Vi kan säga att du får A i alla kurser i vilka du gör prövningar i och om ditt nuvarande (innan prövningar) snittbetyg är lägre än 20.0 kommer inräknande av A-betygen höja ditt snitt/jämförelsetal. I annat fall, om de nya betygen blir exakt på samma nivå eller lägre än ditt tidigare snitt, kommer inte de påverka ditt meritvärde. På så sätt kan du inte sänka ditt meritvärde om du antingen läser eller gör prövningar i kurser som kommer ge dig meritpoäng eller i kurser som "i princip kan ge meritpoäng" även om de inte kommer ge just dig några meritpoäng (på grund av att man ej kan få fler än max). Antagning.se "låtsas" i så fall att du inte fick meritpoäng för matte 2 och/eller moderna språk 3 eller för eng.7 utan du får meritpoäng för de nya kurserna i stället och då räknas de betygen in i ditt snitt/jämförelsetal.

    Studie- och yrkesvägledare
    • BK :

      Hej! Tack för ett informativt, bra svar! Min nuvarande merit för juristprogrammet blir med extra meritpoäng 19.45: 17,45+2=19,45. För psykologprogrammet där matte 2b inte ger merit blir mitt jämförelsetal 18,95: 17,45+1,5=18,95. Hur påverkas mina betyg i de olika fallen då efter en prövning i tyska 4? För juristprogrammet där jag inte får någon extra merit för tyska 4, då den kommer bli över max annars, kan jag alltså ändå få ett högre jämförelsetal, om vi säger att jag får A i kursen? Och för psykologprogrammet kommer jag då få 1 meritpoäng till, dvs 19,95? Får jag även höjt jämförelsetal då beroende på betyget i kursen, utöver de extra meritpoängen? Och hur räknar jag isåfall ut hur mitt jämförelsetal höjs?

    • Milla : Du behöver inte själv räkna fram ditt meritvärde (som är summan av jämförelsetalet + meritpoängen); det gör Antagning.se. Ju högre betyg du får i de nya kurserna, desto bättre! F-betyget ger inte meritpoäng så det blir som om du ej fått det betyget, om du, trots förmodan får F på prövningen eller i en kurs du läser på komvux (som komplettering). Det är ingen mening att spekulera ang. hur högt meritvärde du kommer att få, för att du eller jag vet ju inte vilka betyg du får på prövningar. Försök få så höga betyg du kan i varje prövning du gör eller/och i varje kurs du läser.
    • BK :

      Okej, jag förstår. Om jag söker juristprogrammet där jag inte skulle kunna få 1 extra meritpoäng för tyska 4 för att det skulle gå över max, kan jag fortfarande få en halv meritpoäng för den kursen? Dvs så att det blir 2,5 (max). Eller räknas poängen antingen som hela eller inte alls?

      Och antar att min merit då skulle räknas som olika efter prövning beroende på vad jag söker? För psykologprogrammet skulle jag få 1 extra meritpoäng till, medan för juristprogrammet kanske inte alls. Söker jag alltså med olika merit då beroende på vad för program jag söker?

    • Milla : Svar på din första frågan i kommentaren, ovan, är JA! Du får +0.5 meritpoäng så det blir 2.5 som är max. Och även på den andra frågan svarar jag JA. Antagning.se räknar ut meritvärdet för varje alternativ du söker till och om utbildningar ställer Olika krav på särskild behörighet, då kan det mycket väl bli så att du söker med Olika meritvärden till de olika alternativen i din universitetsansökan.
    • BK : Okej, då hänger jag med. Tack så mycket för all hjälp!
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    • BK :

      Nu känner jag att jag ställer många frågor, hoppas det inte blir allt för överväldigande. Jag har nämnt både juristprogrammet och psykologprogrammet, men känner i detta nu att psykolog är det som skulle passa mig bäst. Det är ju svårt att komma in på det, men med min nuvarande merit på 18,95 för programmet känns det inte helt omöjligt, men svårt. Skulle du rekommendera att jag gör prövningar i kurser jag redan läst i gymnasiet eller att satsa på tyska 4? Alternativt både och? Jag tycker det är så svårt att veta när jag inte kan veta vad min slutgilitga merit blir efter prövning. Om jag t.ex skulle höja samhällskunskap 1b och privatjuridik från C till A och även läsa tyska 4, skulle min merit kunna höjas till åtminstone 20,35 vilket skulle öka mina chanser mycket. (jag testade att ändra mitt jämförelsetal och lägga till extrameriten via antagning.se) Men det skulle fortfarande vara en bit kvar för att komma in.

      Jag kan självklart skriva HP, jag har skrivit det en gång utan vidare framgång men har alltid haft svårt för matte så tänkte därför att prövning kanske passar mig bättre. Jag hoppas verkligen på att på ett eller annat sätt komma in på programmet, men vägen dit lär nog inte vara helt spikrak.

      Jag har försökt kolla runt på andra program som innehåller psykologi, t.ex HR med inriktning psykologi, men hittar inget som känns helt hundra. Juridiken tycker jag är intressant men kanske inte det jag vill läsa i 4,5 år.

    • Milla :

      Om du höjer betyget i en 100poängs-kurs från C till A höjer du ditt snittbetyg och med det också ditt meritvärde med + 0.2; gör du det i två kurser blir höjning + 0.4 men du prövas med det högre meritvärde i BII, kompletteringsgruppen där antagningsgränserna brukar ofta ligga högre upp.
      Ansök om att läsa moderna språk 4 på komvux; du förlorar inget på att göra ansökan. Jag kan dock inte lova att du får plats på kursen.
      Om du gör högskoleprovet ännu en gång, även om du inte tränar innan, är det mycket troligt att du får högre resultat, för det brukar nämligen vara så. Det går att träna på gamla högskoleprov och genom att läsa mycket på svenska och engelska och slå upp ovanliga ord och lära sig vad de betyder ökar man sina chanser att få högre resultat på högskoleprovet.
      Du kan också överväga söka till psykologprogrammet på alla de olika orter där programmet ges och vara i så fall beredd att flytta om du kommer in på en ort som ligger utanför pendlingsavstånd från där du bor.

    • BK : Då så, då har jag räknat rätt. Hade du rekommenderat mig, i min sits, att göra prövningarna i de två kurserna + tyska 4 eller att satsa på att skriva HP? Jag har som sagt väldigt svårt för matte, men kanske får försöka med en kombination av prövning och HP för att komma in. Så vitt som jag förstått det är väl prövning och HP enda sätten att komma in på?
    • Milla : Du vet inte hur högt resultat på högskoleprovet du kommer att få; du vet inte heller hur höga betyg du får på prövningar; du kanske kommer in på kursen moderna språk 4 på komvux och kan läsa den och satsa på att försöka få så högt betyg som möjligt. Alla sätt är bra... Det finns ännu ett sätt: om du kommer in på allmänna kurser på en folkhögskola kan du på ett läsår uppnå omdöme om grundläggande behörighet; högsta möjliga omdöme är 4.0 och med det högsta omdöme finns det viss chans att komma in även på de mest populära och "svåråtkomliga" utbildningar som t.ex psykologprogrammet.
    • BK : Jag har redan en gymnasieexamen och uppfyller det som krävs i grundläggande behörighet för psykologprogrammet. Menar du att jag ändå kan läsa allmänna kurser via folkhögskola, trots examen?
    • Milla : Ja, det är inte omöjligt att bli antagen till allmänna kurser på en folkhögskola; du kan söka till alla folkhögskolor i hela Sverige; med studieomdöme från en folkhögskola prövas man i BF-urvalet. Ofta blir man lägre prioriterad vid antagning till allmänna kurser på folkhögskolorna om man redan har fullständig gymnasieutbildning men omöjligt är det inte, man kan ju också ha tur.
    • Milla : Det finns sökande till svenska universitet som prövas i BI, BII, BF och HP samtidigt. I Varje urvalsgrupp har man en ny chans att bli antagen.
    • BK : Okej, tack så mycket för tipset och all information!
    • BK : Jag såga att tyska 4 även finns att läsa på distans via umeå universitet, får jag det extra meritpoänget även om jag läser kursen via universitet eller är det endast via komvux (prövning) jag kan få det?
    • Milla :

      Du kan få KUNSKAPER i Tyska 4 genom den här kursen och om du sedan vill ha ett Betyg som ger dig meritpoäng måste du i så fall göra prövning. Vad jag kan se är start på den kursen den 11 november 2024, så sök gärna till den kursen men sök också läsa på komvux. I fall du inte får plats på komvux men kommer in på universitetskursen, läs den (om inte annat så är det bra att kunna mer tyska, kan bli användbart i olika sammanhang) men några meritpoäng för godkända betyg i kurser som är lästa på ett universitet kan man, enligt min kunskap och erfarenhet, inte få.

    • BK : Okej! :)
    Läs alla kommentarer