Anonym

    Hej ska börja gymnasiet i år och undrar om jag måste ha idrott och hälsa ska gå på Introduktionsprogrammet så är det möjligt att ändra sitt schema så man inte måste gå på de? Vet att det är obligatoriskt men får grov ångest över att vara med på idrotten fick ta bort den lektionen i skolan för att det blir så jobbigt

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    det finns flera Introduktionsprogram och det kan spela roll - vilken IM du ska läsa på gymnasiet.
    IMV, Programinriktat val - följer eleverna "den vanliga undervisningen på ett vanligt nationellt program" och endast i de ämnena där de ligger efter, får de extra-anpassad undervisning och tanken är att eleverna går sedan över till ett nationellt program och ska mot slutet av år3 få möjlighet att få ut Examensbevis (i så fall måste betyget i kursen Idrott-och-hälsa 1 finnas med, för att i examensbeviset är det en obligatorisk kurs).
    Däremot på IMY, Yrkesintroduktion - är tanken att eleven ska efter 3 år på programmet bli anställningsbar, även om hen inte kommer gå över till ett nationellt program och kunna läsa mot examensbevis.
    Det går inte ta ut examensbevis från gymnasiet utan betyget i Idrott-och-hälsa1. Det går ha F i den kursen (F är också ett Betyg) in i sitt examensbevis, dock drar F-betyget ner ditt snittbetyg ganska mycket.
    I Examensbevis från KOMVUX får däremot kursen Idrott1 inte ingå. Så, om du kommer efter gymnasiet komplettera på komvux, mot examensbevis, då kommer du inte ha någon nytta av betyget i Idrott1. Tanken är dock inte den att eleven ska på förhand planera att inte uppnå kraven för examensbevis och komplettera på komvux efter gymnasiet.
    Prata med kurator på din grundskola. När du börjar på gymnasiet - prata med kuratorn på gymnasieskolan.

    Studie- och yrkesvägledare