Hayawi501

    Hej! Just nu går jag och är nästan klar med första året på gymnasiet i det Naturvetenskapliga programmet. Problemet är att jag har E som betyg i Matematik 1c och så vitt jag kan se E i Matematik 2c också. Jag undrar om det kommer bli riktigt svårt med Matematik-kurserna och Fysik 1a som vi kommer ha under det andra året. Vi kommer att ha Matematik 3c på HT och Matematik 4 på VT under årskurs 2. Jag har bra betyg i alla andra ämnen och har just nu A i 5 ämnen (SVA1, BIO1, ENG5, HI1B, KE1), jag har alltså inga problem med ämnen som Språk, Bi/Ke och Samhällsorienterade ämnen, och siktar på A i sådana kurser i framtiden. Mitt enda problem är Matematik. Om jag redan nu hade haft svårt med Ma1c och Ma2c och får E i dem, går det ens att förbättra kunskaperna under sommarlovet och höja upp i Matematik 3c och följaktligen Matematik 4 nästa årskurs? Det är såklart en subjektiv fråga, men jag vill bara veta om detta ens är möjligt eller om jag riskerar att få F på dem även om jag pluggar hela sommarlovet. Tack.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag har ingen aning om varför du har svårt för just matematik. Och det är viktigt att veta för att kunna ge svar på din fråga. Om du skulle visa sig ha någon form av Dyskalkyli (särskilda svårigheter i att hantera siffror) då är det möjligt att du behöver ha specialundervisning i en liten grupp eller t o m individuellt med speciallärare i matematik. Dyskalkyli kan ha olika former/varianter och olika grad och omfattning.
    En annan orsak till varför den studerande kan ha höga betyg i många ämnen och samtidigt kämpa med matten, kan vara den att hen ej fick tillräckligt bra grund i ämnet matematik från grundskolan. Du kan i vilket fall satsa på att plugga matte på egen hand t.ex med hjälp av Matteboken.se - börja med att repetera grundskolematematik.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Hayawi501 : Hej. Jag tror att min svårighet för Matematik är en kombination av både Dyskalkyli och att jag inte har en stark grund sedan grundskolan. Är det verkligen möjligt att lära sig hela grundskolematten, hela Matematik 1c och hela Matematik 2c samt förbereda inför Matte 3c under en sommar? Jag kan göra det men vet ej om det är möjligt. Tror du det? Plus problemet är att jag har svårt att koncentrera mig på siffror och förstå uttryck och tankesätt i matematiken. Det blir otroligt svårt för mig och då börjar jag att memorisera saker istället för att förstå dem
    • Milla : För att få svar på om du har dyskalkyli eller inte måste en speciallärare i matematik göra en sort "utredning". En "vanlig mattelärare" som inte är en speciallärare kan göra första bedömningen - prata med din mattelärare om det, är mitt råd. Hur mycket du hinner lära dig under sommaren kan jag tyvärr inte ge någon svar på, men gör ditt bästa! Lycka till!