dobasloba

    Hej! Jag kommer att försöka att komma in på läkarprogrammet VT25, men jag saknar behörighet för fysik 1+2 och matematik 4. Jag slutar gymnasiet ungefär mitten av maj, och jag undrade vad för möjligheter jag har att läsa in dom tre kurserna under hösten. Det ända alternativet jag hittade var att läsa in fysiken själv och sedan göra prövning på det, och matematik 4 under hösten genom komvux. Finns det något bättre alternativ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du får gärna höra med komvux i den kommunen där du är folkbokförd ang.i vilka former eller varianter som fysik1a och 2 kan läsas (på komvux i just din kommun). Läser man på heltid, endast en kurs i taget, då läser man fysik1a på 7,5 veckor och fysik 2 på fem veckor. Matematik 4 kan man på det sättet läsa på fem veckor. Sammanlagt uppgår det studier i fysik1a+2 samt matematik 4 till heltidsstudier i 22.5 veckor.
    Ska du inom fysik satsa på prövningar, så behöver du inte göra prövning i fysik1a. Inför prövningen behöver du inte uppvisa några betyg, och du kan direkt anmäla dig till prövningen i fysik 2 (om du tror du kan skaffa dig tillräcklig kunskap på egen hand).
    I många kommuner finns på komvux även sommarkurserna, hör med komvux i din kommun är mitt råd.
    Annars, så undrar jag om du skulle kunna få förlängd studiegång på din gymnasieskola; det är inte lätt eller vanligt att få igenom det, men du kan höra med SYV-en och rektor på din gymnasieskola om det skulle vara möjligt. Jag gissar på att du på gymnasiet läser på NA och om fysik1a är med det en obligatorisk kurs, även om du läser inriktning "samhälle", men om du läser inriktning "naturvetenskap" då är alla tre kurser: fysik1a+2 samt matte 4 obligatoriska kurser för dig. Det är kurserna á sammanlagt 350 poäng och du uppfyller i så fall inte kraven för examensbevis från gymnasiet och därför kanske skulle möjlighet finnas för rektorn att ansöka om förlängd studiegång för dig så du kan fortsätta läsa på din gymnasieskola även under nästa läsår; fördelen med det skulle vara att du garanterat får plats på de kurser du behöver läsa + att du behåller de förmåner som gymnasieeleverna har och komvuxstuderande saknar, nämligen gratis kurslitteratur, skollunch och åkkort. Kraven för examensbevis kan du läsa om på gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    Men om du inte vill eller får ha förlängd studiegång på din gymnasieskola, då går du ut gymnasiet (troligtvis) med ett studiebevis (beror på om du läst utökat program eller inte...); om du går ut gymnasiet med ett studiebevis, saknar du grundläggande behörighet till högskolestudier och du måste därför (om du vill ha en chans att komma in på en svensk högskole-universitetsutbildning) antingen få ut examensbevis från komvux eller omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola.
    På en folkhögskola kan man som snabbast på ett läsår uppnå kraven för studieomdöme om grundläggande behörighet; du kan där även inkludera studier i fysik och matte och samtidigt uppnå omdöme om särskild behörighet vad gäller fysik2 och matte4.
    Om du satsar på examensbevis från komvux, tänk på att det tar - för komvux - tid att utfärda ditt examensbevis. Exempel: om du söker till högskole-universitetsutbildning med start VT-25 blir sista dag för komplettering av anmälan den 2 dec 2024, se antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum och för att du ska hinna komplettera, så måste du få ut ditt examensbevis "i handen" absolut senast den 2 dec. Många komvux kräver att man är klar med alla sina kurser minst 3 veckor innan den dagen som man vill få ut sitt examensbevis, det blir därför ganska troligt att du måste bli klar med alla dina komvux-kurser (få betygen) absolut senast under första veckan i november 2024. Bättre att bli klar tidigare för att ha viss marginal och inte missa sista dag för komplettering. Du bör sikta på mitten av oktober eller senast slutet av oktober, alltså att du då ska bli klar med alla dina komvux-kurser och direkt efter att sista betyget är satt ansöker om att få ut ditt examensbevis.
    Du får gärna samråda med SYV-en på din gymnasieskola och samtidigt med SYV-arna på komvux och på folkhögskolorna (om du kan tänka dig vilja läsa mot omdöme från en folkhögskola). Om studieformen Folkhögskola var god se framtid.se/studier/folkhogskola

    Studie- och yrkesvägledare
    • dobasloba : Tack så mycket för ditt svar! Jag går inte natur, utan jag går IB programmet, och kommer ha en fullständig examen. Problemet är att i min skola kunde man bara ta fysik eller biologi, med alternativet att ta IB fysik och läsa biologi 2 innan IB programmet. Jag hade inte gjort detta, så jag saknar behörigheten för fysiken. Jag följer ditt råd och samrådar med min SYV om detta. Tack så mycket!
    • Milla : Bra att du förklarade att du läser mot diplom på IB. Läsa fysik1a+2 samt matematik4 söker du, efter gymnasiet, till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Kolla upp när ansökningsperioderna i din kommun ligger (ansök så fort du kan) - eftersom studier i de tre kurser du behöver läsa uppgår till sammanlagt 17.5 veckors studier på heltid, och sista dag för komplettering av anmälan till VT-25 blir den 2 dec 2024, måste du börja läsa på komvux senast i mitten av juni, annars hinner du inte komplettera i tid. Komvux gillar inte ge plats på kurser som överstiger heltidsstudier men om kurserna du kan läsa på komvux kommer börja i mitten av augusti, då kommer du inte hinna komplettera med betygen i fysik2 och matte4 senast 2 december 2024. Du kan prova övertala komvux i din kommun låta dig läsa fysik på heltid och vid sidan av det läsa matematik 4 på halvtid. Läsa matematik 4 på halvtid tar 10 veckor. Argumentet som du kan använda på komvux kan t.ex vara att Antagning.se som sköter antagning till svenska universitet accepterar studier på 150% av studietakt men jag vet inte om det kommer att "bita" på komvux i din kommun. Det kan tyvärr bli så att du inte hinner få betygen i fysik2 och matte4 i tid.