Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Som regel går det inte för en Djursjukskötare att kunna genom fristående kurser vidareutbilda sig till en Veterinär. I alla fall finns inte den utbildningsvägen i Sverige.
    I Sverige måste Veterinärer ha legitimation från Jordbruksverket och i grunden för den legitimationen ligger examen från veterinärprogrammet. Man måste alltså komma in på veterinärprogrammet, som är en 5-årig utbildning på SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, och i slutet av studierna på veterinärprogrammet tar man ut veterinärexamen. Sedan söker man legitimation hos Jordbruksverket.
    Med det sagt, så kan jag inte utesluta att något projekt skulle kunna uppstå (om bristen på Veterinärer blir stor) som skulle kunna hjälpa legitimerade Djursjukskötare att vidareutbilda sig till Veterinärer... Du får gärna fråga studievägledare på SLU om det.

    Studie- och yrkesvägledare